Q3-21: Økt netthandel ga lønnsom vekst

Sandefjord, 27. oktober 2021: Den gode veksttakten fra første halvår fortsatte for Komplett ASA (“Komplett”) i tredje kvartal. Til tross for at de fleste koronarestriksjonene knyttet til fysisk butikkhandel ble hevet i dette kvartalet, fortsatte netthandelen å utvikle seg positivt. Komplett oppnådde god fremgang på alle forretningsområder på toppen av sterke sammenlikningstall fra i fjor.

I tredje kvartal økte Kompletts driftsinntekter med 15 prosent sammenliknet med samme periode i fjor, til 2 715 millioner kroner. Justert driftsresultat endte på 83 millioner kroner, tilsvarende en vekst på 33 prosent, drevet av økt topplinje kombinert med en skalerbar infrastruktur.

“Fremgangen er et resultat av et sterkt markedsgrunnlag understøttet av en økende andel netthandel kombinert med godt kommersielt håndverk i Komplett,” sier administrerende direktør Lars Olav Olaussen.

“I lys av de pågående begrensingene i forsyningskjeden er vi spesielt glade for at vi lyktes med å øke topplinjen med 15 prosent fra et år til et annet. Dette er resultatet av målrettet innsats for å sikre varetilgang og tidsriktige leveranser, og det viser at vi er en attraktiv partner for våre viktigste leverandører,” legger Lars Olav Olaussen til.

Den brede veksten resulterte i en forbedring på 33 prosent i justert driftsresultat, tilsvarende en forbedring i driftsresultatmargin fra 2,6 prosent til 3,1 prosent.

“God kostnadskontroll og sterk vekst i salgsvolum ga fortsatt bedring i kostnadsandelen. I tredje kvartal landet driftskostnadene på 9,7 prosent av omsetningen, en nedgang på 0,9 prosentpoeng fra samme periode i 2020, noe som bidrar til å ytterligere styrke vår kostnadsledende posisjon. Dette viser fordelene ved vår skalerbare forretningsmodell, sier Lars Olav Olaussen.

Vedlagt er delårsrapporten for tredje kvartal i tillegg til presentasjonsmaterialet.

Resultatene for tredje kvartal vil bli presentert av administrerende direktør Lars Olav Olaussen og CFO Krister Pedersen 27. oktober 2021 kl 08:00 på Felix Konferansesenter på Aker Brygge. I tillegg til den fysiske presentasjonen i Oslo kommer eventet til å streames live.

Bruk følgende lenke for å registrere deg og se webcasten:

Du kan også lytte til presentasjonen på telefon ved å bruke følgende informasjon:

Norge: +47 21 56 33 18
Sverige: +46 (0) 8 50520424
UK: +44 (0) 33 0551 0200
US: +1 212 999 6659

Vennligst oppgi "Komplett Q3" når operatøren ber om det.

Vennligst ring inn fem minutter før presentasjonen starter slik at du kan kobles på før sendingen begynner.

Spørsmål fra publikum adresseres mot slutten av presentasjonen.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Kristin Hovland, Kommunikasjonssjef
Kristin.Hovland@komplett.com

Per Christian Brander, Head of Investor Relations

PerChristian.Brander@komplett.com

Komplett er et ledende netthandelsselskap innen elektronikk og IT-produkter som opererer i Norge, Sverige og Danmark. Konsernet betjener kunder innen forbrukermarkedet (B2C), forretningsmarkedet (B2B) og distribusjon og fokuserer på å levere de beste kundeopplevelsene basert på dedikert produktkunnskap, ekspertise og kundeengasjement. Komplett har en effektiv og skalerbar forretningsmodell som støtter kostnadslederskap og gir et konkurransedyktig produkttilbud.