Q4-23: God lønnsomhetsvekst i fortsatt krevende marked

Sandefjord, 8. februar 2024: I fjerde kvartal oppnådde Komplett Group en 30 prosent bedring i det justerte driftsresultatet, drevet av fortsatt fremgang i bruttomargin og god kostnadskontroll. Til tross for vanskelige markedsforhold leverte konsernet stabile salgsinntekter og fortsatte å styrke markedsposisjonen.

Konsernet gjennomførte en vellykket «black week» og hadde generelt godt salg gjennom høysesongen. Fremgangen ble hovedsakelig drevet av B2C-segmentet, mens segmentene B2B og distribusjon i større grad ble påvirket av lavere etterspørsel i markedet. Markedet i Sverige var fortsatt svakt, mens forholdene i Norge var noe bedre, men også her utfordrende mot slutten av året.

Samlede driftsinntekter økte med 1,7 prosent i fjerde kvartal 2023, fra 4 657 millioner kroner til 4 734 millioner kroner. Justert for valutaomregningseffekter falt inntektene med 2,3 prosent. Bruttomarginen for konsernet endte på 14,0 prosent i fjerde kvartal, tilsvarende en økning på 1,2 prosentpoeng fra 12,8 prosent i samme periode i 2022.

Veksten i bruttomarginen kombinert med bedre kostnadseffektivitet førte til en økning i justert driftsresultat på 30 prosent i kvartalet. Justert for engangseffekter ble driftsmarginen på 1,9 prosent i fjerde kvartal, opp fra 1,5 prosent i samme kvartal 2022. Konsernet har god fremdrift i operasjonelle tiltak for å sikre marginer og motvirke inflasjon i driftskostnadene.

Som følge av den utfordrende markedssituasjonen, og generelle verdsettelsesnivåer i bransjen den siste tiden, regnskapsførte konsernet nedskrivninger på 983 millioner kroner i fjerde kvartal, knyttet til nedskrivning av goodwill og risikoredusering av balansen. Nedskrivningene er i samsvar med IFRS og i tråd med god regnskapsskikk i Norge. De har ingen kontanteffekt, påvirker ikke driften og endrer ikke konsernets utsikter eller strategi.

Konsernet fortsetter å jobbe med tiltak for å styrke marginene, og forsterker arbeidet med å motvirke de negative effektene av generell kostnadsvekst. Komplett Group jobber videre med å utvikle merkevarene og å styrke markedsposisjonen, samtidig som konsernet forfølger mulighetene for vekst i tilliggende kategorier, kanaler og kundegrupper.

– Gjennom 2023 har konsernet lykkes med å forbedre markedsposisjonen, utnytte stordriftsfordeler og øke servicegraden samtidig som vi har opprettholdt vår bransjeledende kostnadsposisjon. I kombinasjon med tiltak for å forbedre operasjonelle og finansielle resultater har vi etablert nye ledergrupper og rekruttert nøkkelroller på tvers av konsernet, sier Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef i Komplett ASA.

– Ved inngangen til 2024 forventer vi at markedene vil forbli utfordrende. I påvente av en bedring i markedet fortsetter vi å forbedre forretningsmodellen vår og bygge videre på styrkene våre. Vi skal fortsette å møte de høye forventningene til våre kunder og forbedre lønnsomheten, samtidig som vi beholder vår bransjeledende kostnadsposisjon og bygger sterke team, sier Semlitsch.

Presentasjonsmateriell og rapport for fjerde kvartal 2023 er vedlagt denne børsmeldingen.

Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef og Thomas Røkke, finansdirektør, presenterer resultatene i dag kl. 09.00 CEST i Vika Atrium Auditorium, Munkedamsveien 45, Oslo.

Arrangementet vil også bli gjort tilgjengelig via en direktesendt webcast. Bruk følgende lenke for å registrere deg og se webcasten, og stille spørsmål: https://channel.royalcast.com/landingpage/hegnarmedia/20240208_3/

Spørsmål vil bli besvart mot slutten av presentasjonen. En innspilt versjon av webcasten vil være tilgjengelig kort tid etter at webcasten er avsluttet.

For ytterligere spørsmål, vennligst kontakt:

Thomas Røkke, finansdirektør Thomas.Rokke@komplett.com

Kristin Hovland, kommunikasjonssjef Kristin.Hovland@komplett.com

Komplett Group er et ledende netthandelselskap innen elektronikk- og IT -produkter, med drift i Norge, Sverige, og Danmark. Konsernet betjener kunder innen forbrukermarkedet (B2C), forretningsmarkedet (B2B), og distribusjonsmarkedet, og fokuserer på å levere de beste kundeopplevelse basert på kunnskap, ekspertise og kundeengasjement. Komplett Group har en effektiv og skalerbar forretningsmodell som støtter kostnadslederskap og gir et konkurransedyktig produkttilbud.

Denne informasjonen anses å være innsideinformasjon i henhold til EUs markedsmisbruksforordning (MAR) artikkel 7 og er underlagt offentliggjøringskravene i henhold til verdipapirhandelloven § 5-12.

Denne børsmeldingen ble publisert av Elise Heidenreich, Investor Relations, på dato og tidspunkt som angitt ovenfor.