Dynamisk design og klar lyd i fokus med Konftel

Stadig flere vil vende tilbake til kontorene sine i månedene som kommer, og Konftel er opptatt av å understreke betydningen av innbydende estetikk og krystallklar lyd overalt der folk kommuniserer – fra små møterom og styrerom til hjemmekontorer.

Konftel utviklet den første konferansetelefonen på 1980-tallet. Mens stiler har endret seg, er kraften hos både form og funksjonalitet mer overbevisende enn noen gang, inspirert av forbrukerdrevne teknologitrender, sier produktsjef Torbjörn Karlsson i Konftel.

"Utseendet og stilen til et produkt er svært viktig for brukeren. God design er en del av vårt DNA."

Estetisk appell

Han understreker: "Kravet om stil og estetisk appell har sine røtter i forbrukermarkedet, men folk ønsker den samme opplevelsen også på arbeidsplassen og hjemme.

"Funksjonalitet og kvalitet er naturligvis utgangspunktet for ethvert produkt, men for oss er ikke design noe som kommer i andre rekke. Ideen, innovasjonen, produksjonen: Design er en absolutt betingelse gjennom hele prosessen fra a til å.

"For oss handler det alltid om kombinasjonen av toppmoderne teknologisk ytelse og diskré eleganse. Vi konsentrerer oss like mye om begge deler. Det er enkelt: Produktene våre er nødt til både å se bra ut og være funksjonelle."

Konftels utvalg av utstyr, som har vunnet flere Red Dot-priser, vitner om stor visuell appell og anvendelighet. Den nyeste innovasjonen – høyttalertelefonen Konftel 70 – fikk kodenavnet "Stingray" internt på grunn av de utrolig elegante linjene. Den anerkjente OmniSound-teknologien, som benyttes på innsiden av alle selskapets karbonnøytrale enheter, spiller en annen viktig rolle – kombinert med dynamisk design.

Følelsesmessig påvirkning

"I designprosessen tenker vi alltid på omgivelsene der produktene vil bli brukt og den følelsesmessige påvirkningen de vil ha på brukeren," forteller Karlsson.

"Organisasjoner investerer mye i nye kontorlokaler av høy kvalitet og med utsøkt design for å ta høyde for den nye post-pandemiske hybridmodellen med økt bruk av fjernarbeid og videokonferanser."Vi mener at det er enormt viktig at produktene våre tar seg godt ut i disse nye og moderne omgivelsene, slik at de kompletterer rommet og bidrar til å skape en viss stemning. Våre produkter gjør inntrykk. De sier at dette er en organisasjon som verdsetter kvalitet og raffinement. Det bidrar til å sende et budskap til medarbeidere om at de blir verdsatt.
 "Det er ikke lenger bare lfolk i lederstillinger som deltar i videokonferanser. I dag er alle i større eller mindre grad involvert i konferansesamtaler og bruker konferanseutstyr."

Etter hvert som videokonferanser fortsetter å omdefinere måten verden driver virksomhet på, er det lyd av høy kvalitet folk er avhengige av – på mange måter mer enn god bildekvalitet.

Karlsson understreker: "For mens kameraer kan slås på eller av, er en videosamtale null verdt uten god lyd og en forutsetning for at møtet i det hele tatt kan fortsette. Og det betyr at kvalitet virkelig teller. Mobilitet, lydskarphet, reduksjon av bakgrunnsstøy – dette er faktorer som i stor grad påvirker den generelle kvaliteten på alle samtaler, enten det er tale eller video."

Han legger til: "I begynnelsen brukte de fleste bare den pakken de fikk utdelt. Nå ønsker folk å kunne velge. De ønsker lyd og bilde av topp kvalitet i alle nettmøter de er med på. Vi kan takle bilder som blir uklare ved bare å slå av kameraene. Uten lyd virker ingenting. Kommunikasjonen har endret seg til det ugjenkjennelige, en utvikling som har skutt ekstra fart de siste 18 månedene på grunn av pandemien. Samtalemiljøer er nå enormt varierte.

Strenge krav

"Brukerne har blitt langt mer kresne, en trend som vil fortsette også i fremtiden. De er dessuten langt mer bevisste på hvilke alternativer som finnes og hva som skiller dem fra hverandre.

"De som har den beste lyden og det beste bildet under en samtale, skiller seg ut. Deres bidrag til samtalen har større gjennomslagskraft som følge av hvordan de lyder. Det er måten vi gjør størst inntrykk på i dag. Lyd- og bildekvaliteten er selvfølgelig svært viktig, men utstyr med et flott utseende gir også stor merverdi."

I tillegg er berøring en del av blandingen, avslutter Karlsson. "Designerne våre oppfordres til å være fri og uttrykke seg selv. De er klar over at de yter et enormt bidrag til at et produkt skal slå an. I dagens krevende verden, som er i stadig utvikling, er produktenes utseende like viktig som ytelsen."

Press contacts
Chris Widocks
Content & PR Editor
Chris.Widocks@konftel.com

Stefan Eriksson
CMO
stefan.eriksson@konftel.com

Konftel er ledende inne produkter for samarbeidsløsninger. Helt siden 1988 har vår målsetting vært å hjelpe mennesker over hele verden med å gjennomføre møter, uansett avstand. Vi vet at fjernsamarbeid er en effektiv måte å spare tid og penger på, samtidig som det bidrar til en mer bærekraftig verden. Vi er Climate Neutral-sertifisert og kan derfor tilby kundene å kjøpe utstyr til  videokonferanser og samtidig bevare en god klimasamvittighet. Perfekt lyd og krystallklare videobilder er avgjørende for produktive møter, og derfor integrerer vi alltid den nyeste teknologien i våre samarbeidsløsninger. Vår lydteknologi OmniSound® er innebygd i alle Konftels konferansenheter. Produktene selges globalt under varemerket Konftel, og hovedkontoret vårt ligger i Umeå. Les mer om selskapet og produktene på konftel.com.

Quick facts

Kunsten å skape god lyd og design er like viktig som uforfalsket bildeytelse for den banebrytende produsenten av konferanseutstyr, Konftel. Konftels utvalg av utstyr, som har vunnet flere Red Dot-priser, vitner om stor visuell appell og anvendelighet.

Sitater

Torbjörn Karlsson, produktsjef i Konftel.