KONGSBERG AUTOMOTIVE SIKRER KONTRAKT PÅ EUR 18 MILLIONER (NOK 136 MILLIONER)

Kongsberg Automotive (KA) er blitt tildelt en kontrakt på EUR 18 millioner (NOK 136 millioner) for leveranse av elektromekaniske aktuatorer til en av de største bilprodusentene i verden. Denne kontrakten er tildelt gjennom en av de store globale seteprodusentene (Tier 1).

Aktuatorene vil bli installert på denne bilprodusentens viktigste SUV-program, som har vært blant de mest solgte bilene i Nord-Amerika i mange år. KA vil begynne produksjon i Q4 2013 fra sin fabrikk i Matamoros, Mexico. Kontrakten vil løpe over fem år.

Elektromekaniske aktuatorer anvendes for å lette adkomsten til bagasjeplass eller tredje seterad. Aktuatoren betjenes og aktiveres gjennom en enkel trykknapp og utløser deretter mekanismen i setet. Setet folder seg sammen og skyves unna, slik at det blir lettere for passasjerene å komme til.

“KA har utviklet og eier dette konseptet og det er installert på flere ulike kjørtøy for mange bilprodusenter. Designet skaper verdi for kunden gjennom å tilby en kreativ funksjonalitet i interiøret. Vi anser disse systemene som et spennende vekstområde for KA fremover”, sier Scott Paquette, konserndirektør for Interior Systems i KA.