KONGSBERG AUTOMOTIVE TAR KONTROLL I INDISK JOINT VENTURE

Report this content

Kongsberg Automotive (KA) annonserer i dag at selskapet har kjøpt de resterende 30 % av aksjene i deres Joint Venture i Binola, India. Dette gir KA 100 % kontroll i selskapet.

Fabrikken i Binola har 140 ansatte og er strategisk plassert like utenfor Delhi hvor markedslederen i indisk bilindustri, Suzuki, har sitt hovedkvarter. KA produserer blant annet girskiftere ved fabrikken.

- Å ta full kontroll i Binola bygger opp under vår ambisjon om å satse i det indiske markedet, som er et av de raskest voksende bilmarkedene i verden, sier konserndirektør for forretningsutvikling, Bent Wessel-Aas.

Det produseres i dag om lag 2 millioner biler årlig i India, men dette er forventet å vokse raskt fremover, i takt med landets økonomiske utvikling og velstandsøkning i befolkningen.

- Det er ingen tvil om at en heleid tilstedeværelse i India er å foretrekke for oss. Dette oppkjøpet gir oss full kontroll på produktkvaliteten vår, kostnadene våre og sikrer at vi kan bygge opp satsingen vår i India på vår egen KA-måte. Det tror vi gir best mulighet for å ta del i veksten, kommenterer Wessel-Aas.

Kjøpesummen for aksjene er under 1 million Euro.

Kontaktdetaljer:

Bent Wessel-Aas