KONGSBERG AUTOMOTIVE VINNER TO NYE KONTRAKTER INNEN INTERIØRSEGMENTET VERDT 10,4 MILLIONER EURO (79 MILLIONER NOK)

Kongsberg Automotive (KA) er blitt tildelt to kontrakter for korsryggstøtte og kabler for seteaktivering til henholdsvis en amerikansk og en japansk bilprodusent. Kontraktene er verdt 10,4 millioner euro (79 millioner NOK) over den 5 år lange modellperioden for to populære biler i det Nord-amerikanske markedet.

”Begge disse kundene er veldig viktige for oss, siden de ikke bare har modeller som selger bra i det Nord-amerikanske markedet, men også innehar sterke globale posisjoner og dermed representerer et globalt vekstpotensial for oss”, sier Executive VP for Interior, Scott Paquette.

For begge avtalene vil KA levere systemer gjennom en såkalt Tier 1 systemleverandør som bygger bilens interiør for bilprodusentene. Dermed viser disse kontraktene teamet vårt sin evne til å jobbe både med Tier 1 leverandørene så vel som bilprodusentene.

Den første kontrakten er for korsryggstøtte til en stor og svært populær amerikansk bilmodell. De trykkluftbaserte systemene for korsryggstøtte vokser i popularitet i det Nord-amerikanske markedet på grunn av sin lave vekt og gode funksjonalitet samtidig som de tar opp lite plass. KA er en ledende global aktør innen dette segmentet.

Den andre kontrakten er for kabler for seteaktivering til en stadig mer populær Japansk mellomstørrelse luksus crossover SUV.

Produksjonsstart for begge kjøretøyer er planlagt til første kvartal av 2013, og produksjonen skal foregå ved fabrikkene i Reynosa og Matamoros (begge Mexico).