NY STOR KONTRAKT VERDT EUR 181 MILLIONER (NOK 1.330 MILLIONER)

Kongsberg Automotive (KA) har signert en avtale verdt EUR 181 millioner (NOK 1.330 millioner) med en ledende europeisk bilprodusent for leveranse av girskiftere for automatgirkasser samt såkalte ”shift by wire” girskiftsystemer til 6 ulike bilmodeller som produseres på samme plattform mellom 2015 og 2024.

Girskifterne vil bli brukt i kompakte, mellomstore og store premiumbiler som skal selges i Europa, Nord-Amerika og Asia. Produksjonen for den globale leveransen vil begynne ved KAs fabrikk i Mullsjø, Sverige, og er forventet å ekspandere til Asia i løpet av kontraktsperioden.

Denne kontrakten følger den historisk store kontrakten KA signerte for den samme kjøretøyplattformen tidligere denne sommeren (Ref: Pressemelding datert: 20. juli 2012), og viser det sterke forholdet og tilliten som finnes mellom KA og denne produsenten.

”Det er meget tilfredsstillende at vi fortsetter å være en foretrukket leverandør til de ledende europeiske bilprodusentene. Denne avtalen kommer som et resultat av dyktighet og hardt arbeid fra vårt utmerkede tverrfaglige team”, sier konserndirektør for Driveline Joachim Magnusson.

“Kongsberg Automotive besitter en unik posisjon gjennom å tilby kunden global tilstedeværelse og komplett systemkompetanse for utvikling og produksjon av girskiftere. Denne tildelingen er et bevis på verdien kunden setter på disse fortrinnene”, sier VP salg og markedsføring for Driveline, Ian van Duijvenboode.