161 millioner kroner til CROWS-programmet

KONGSBERG har mottatt en bestilling på leveranser til CROWS III-programmet til en verdi av NOK 161 millioner.

Ordren med det amerikanske forsvaret er en del av rammekontrakten som ble annonsert 18. august 2012. Rammeavtalen gjelder produksjon, systemstøtte og teknisk støtte for våpenstyringssystemet M153 CROWS (Common Remotely Operated Weapon Stations).

CROWS er et felles anskaffelsesprogram for våpenstasjoner til US Army sine kjøretøyprogrammer. En felles løsning vil gi betydelig effektivitetsgevinst
i forhold til beskyttelse, opplæring, support og videreutvikling.

Våpenstyringssystemet Protector gir beskyttelse til militære mannskaper ved at kjøretøyets våpen kan opereres fra en beskyttet posisjon inne i kjøretøyet.

For ytterligere opplysninger, kontakt: Direktør Egil Haugsdal, Kongsberg Protech Systems, telefon: 32 28 77 20.

Kongsberg Gruppen (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har ca 6 700 medarbeidere i mer enn 25 land og hadde i 2011 driftsinntekter på 15,1 milliarder kroner.

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12.