Det norske forsvaret kjøper HUGIN autonome undervannsfarkoster for NOK 155 millioner

Kongsberg Maritime har inngått kontrakt med Forsvarsmateriell (FMA) for leveranse av fire komplette HUGIN AUV-systemer (Autonomous Underwater Vehicles) for deteksjon, klassifisering og identifisering av miner.

HUGIN AUV-ene vil være dybdesertifisert for 3.000 meter og blir utrustet med avanserte sensorer for moderne minejakt. Leveransen omfatter systemer for planlegging, eksekvering og analyse av tokt, samt ut- og innsettingsramper både for Sjøforsvarets minejaktfartøy og i flyttbare containere.

- Vi jobber hele tiden med å fremskaffe relevant materiell til Forsvaret og serieanskaffelsen av HUGIN er en viktig del av Sjøforsvarets overgang til mer autonome systemer for minemottiltak, sier prosjektleder Bård Øina i Forsvarsmateriell.

- Vi er stolte av at Forsvarsmateriell har valgt Kongsberg Maritime som leverandør av nye AUV-systemer. HUGIN-systemene som skal leveres til det norske forsvaret vil bidra til mer effektive og sikre operasjoner. De to systemene som leveres i containerløsning er portable og fleksible, og kan derfor benyttes av flere fartøystyper. Vi skal også levere kurs og vedlikehold, sier Egil Haugsdal, administrerende direktør i Kongsberg Maritime.

- Sjøforsvaret, Forsvarets forskningsinstitutt og Kongsberg Gruppen har over mange år arbeidet med utvikling og kvalifisering av autonome undervannsfarkoster for minejakt. Vi ser frem til fortsatt samarbeid, sier Haugsdal.

Kongsberg Gruppen er verdens ledende leverandører av marin robotikk og autonome undervannsfarkoster til blant annet hydrografi, forskning, forsvar og olje- og gassindustrien. I tillegg til undervannsfarkosten HUGIN leverer Kongsberg Gruppen også farkostene MUNIN, REMUS og Seaglider.

Bjørn Jalving, direktør Subsea, Kongsberg Maritime, tel: 992 03 846.

KONGSBERG (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har 7 200 medarbeidere i mer enn 25 land og hadde i 2016 driftsinntekter på 15,8 milliarder kroner. Følg oss på Twitter: @kongsbergasa.