Historisk høy ordreinngang i årets første kvartal

Driftsinntektene i 1. kvartal var på NOK 3.941 millioner (NOK 4.033 millioner) og EBITDA på NOK 446 millioner (NOK 500 millioner), som gir en EBITDA-margin på 11,3 prosent (12,4 prosent). Ordreinngangen var sterk både innenfor maritim- og forsvarssegmentene og utgjorde NOK 8.565 millioner (NOK 3.885 millioner) i 1. kvartal, som gir konsernet en ordrereserve som er den høyeste siden 2009.

Kongsberg Maritime (KM) har et meget sterkt kvartal med en omsetningsøkning på 17,8 prosent sammenlignet med 1. kvartal 2013, og meget sterk ordreinngang. Både KM og Kongsberg Defence Systems (KDS) har høyere EBITDA enn samme kvartal i 2013 mens Kongsberg Protech Systems (KPS) og Kongsberg Oil & Gas Technologies (KOGT) har en reduksjon. Ordreinngangen i kvartalet er den høyeste i KONGSBERGs historie og kommer i hovedsak fra generelt sterk ordreinngang i alle KMs markedssegmenter samt KDS’ luftvernkontrakt med Oman.

- Vi har vært gjennom et begivenhetsrikt kvartal med både positive og utfordrende hendelser. Konsernet har aldri hatt en høyere ordreinngang på ett kvartal og vi er meget tilfredse med at ordrereserven er økt til nesten 20 milliarder kroner. Kongsberg Maritime leverer nok et meget sterkt kvartal og det er også god underliggende utvikling i Kongsberg Defence Systems. Kongsberg Protech Systems fortsetter å levere godt i et krevende marked i 2014, mens Kongsberg Oil and Gas har utfordringer, både relatert til volum og kostnader, sier konsernsjef Walter Qvam.

Kongsberg Maritime med rekordkvartal
KM øker driftsinntektene sine med 17,8 prosent sammenliknet med 1. kvartal 2013, mens KPS og KDS har en reduksjon i sine driftsinntekter. I KDS er driftsinntektene og driftsresultatet negativt påvirket av at utvikling JSM Trinn III har blitt egenfinansiert i kvartalet.

EBITDA er hovedsakelig drevet av KM som leverer NOK 341 millioner i kvartalet (NOK 284 millioner). Resultat før skatt ble i 1. kvartal NOK 329 millioner (NOK 376 millioner), og resultat etter skatt ble NOK 243 millioner (NOK 271 millioner) som gir et resultat per aksje på NOK 2,02 (NOK 2,28/aksje). Ordreinngangen i 1. kvartal 2014 ble NOK 8.565 millioner (NOK 3.885 millioner) tilsvarende en book/bill på 2,17.

- I første kvartal ble det i Kongsberg Maritime signert nye ordre til en verdi av 3.428 millioner kroner mot 2.664 millioner i 2013 og forretningsområdets ordrereserve er nå på 7.615 millioner kroner. Kongsberg Maritime har aldri hatt en høyere ordrereserve, noe som gir god forutsigbarhet fremover, sier Qvam.

I 2014 fyller KONGSBERG 200 år. For å lese mer om KONGSBERGs historie, vennligst besøk vår jubileumsnettside.

Ronny Lie, Kommunikasjonsdirektør, Kongsberg Gruppen, 916 10 798, ronny.lie@kongsberg.com
Jan Erik Hoff, Direktør IR & Rapportering, Kongsberg Gruppen, 991 11 916, jan.erik.hoff@kongsberg.com

KONGSBERG (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har cirka 7 500 medarbeidere i mere enn 25 land og hadde i 2013 driftsinntekter på 16,323 milliarder kroner.