Kong Harald åpnet ny satellittstasjon i Chile

I forbindelse med det norske statsbesøket til Chile, åpnet Hans Majestet Kong Harald Kongsberg Satellite Services (KSAT) sin nye satellittstasjon i Punta Arenas.

Tromsøbaserte KSAT er en verdensledende leverandør for mottak av satellittdata. Selskapet har et nettverk av satellittstasjoner over hele kloden, inkludert Svalbard og Antarktis.

Åpningen av stasjonen i Punta Arenas gjør at KSAT styrker sin kapasitet for nedlasting av satellittdata over den sørlige halvkule, og utgjør i kombinasjon med Troll-stasjonen i Antarktis en unik kapasitet. Etableringen gjør at data fra satellitters i polare baner når frem til sluttbrukeren enda raskere enn tidligere.

Stasjonen i Punta Arenas består i dag av seks antenner. To for mottak av data fra jordobservasjonssatellitter og fire antenner for selskapet Iridium Communications. På grunn av den strategiske beliggenheten, forventes det at stasjonen blir ytterligere utvidet i årene som kommer.

- Etablering av bakkestasjonen i Punta Arenas er et viktig tillegg til KSAT sitt globale nettverk. Stasjonen er strategisk plassert langt sør på det amerikanske kontinentet og styrker vårt globale fotavtrykk i kombinasjon med vår stasjon Troll i Antarktis, som ligger på 72 grader syd, sier Rolf Skatteboe, administrerende direktør i KSAT.

Norge og Chile ligger begge gunstig til med landområder langt mot nord og sør som gjør landene til ideelle steder for nedlasting av data fra satellitter i polare baner.

- Som en del av vår unike pol-til-pol forbindelse, vil denne stasjonen bli en viktig ressurs også i kampen mot illegalt fiske. Viktig informasjon kan nå samles inn og overføres til analyse enda raskere, sier Nina Soleng, direktør for markedsføring og kommunikasjon i KSAT.

Under det chilensk-norske næringslivsseminaret i Santiago i forbindelse med statsbesøket, deltok KSAT på en konferanse med representanter fra begge land som diskuterte den økende bekymringen rundt illegalt fiske globalt. KSAT sitt bidrag i kampen mot ulovlig fiske er overvåkning av havområder, deteksjon av fartøy og rapportering om mistenkelig adferd for å sikre integriteten til beskyttede havområder.

Det norske statsbesøket til Chile markerte 100 år med diplomatiske forbindelser mellom Norge og Chile og foregikk i tidsrommet 26. til 31. mars. Foruten kongeparet deltok utenriksminister Ine Eriksen Søreide og fiskeriminister Harald Tom Nesvik.

For mer informasjon:

Rolf Skatteboe, administrerende direktør i KSAT, T: +47 9119 8985.

KSAT (Kongsberg Satellite Services) er eiet 50/50 av Norsk Romsenter, en etat under Nærings- og fiskeridepartementet, og Kongsberg Defence & Aerospace AS.