Kongsberg Gruppen vinner EPC-kontrakt på to heavy lift / accommodation fartøy

Kongsberg Maritime har vunnet en betydelig EPC-kontrakt med China Merchants Heavy Industries (CMHI) verdt over NOK 520 millioner. Kontrakten omfatter leveranser til to semi-sub heavy lift & accommodation fartøy; OOS Serooskerke og OOS Walcheren. Fartøyene skal bygges på CMHI (Jiangsu) i Haimen, Kina for nederlanske Serooskerke Shipco BV / Walcheren Shipco BV.

Kongsberg Maritime Engineering (KME), et heleid datterselskap av Kongsberg Maritime vil stå for prosjektledelse, engineering og innkjøp, mens Kongsberg Maritime vil stå for en «full picture»-leveranse. Fartøyene er bygget på samme design som OOS Greta som for tiden opererer for Petrobras i Brasil. Løftekapasiteten gjør fartøyene godt posisjonert mot decommissioning-markedet i hele verden.

Kontrakten inkluderer leveranse og integrasjon av elektro, telekommunikasjon og integrerte kontrollsystemer, prosjektledelse, interface koordinering og engineering. I tillegg skal det leveres elektrotavler, frekvensomformere, automasjon, navigasjon, dynamisk posisjonering, radio- og satellittkommunikasjon, nettverk og sikkerhets- og overvåkingssystemer som for eksempel et avansert miljøovervåkingssystem. Engineering og konstruksjonsfasen er ventet å ta tre år for det første fartøyet. Det andre fartøyet vil bli levert ni måneder senere.

- Vi er meget fornøyd med at verft og reder velger Kongsberg Maritime som leverandør av denne avanserte løsningen i det utfordrende markedet vi nå er inne i, sier Egil Haugsdal, administrerende direktør i Kongsberg Maritime.

- Kontrakten er vunnet i sterk konkurranse og demonstrerer våre kapasiteter og kvaliteter innen dette feltet. Kontrakten vil involvere arbeid både i Kina og Norge, sier Haugsdal.

Gunvor Hatling Midtbø
Kongsberg Maritime
gunvor.hatling.midtbo@km.kongsberg.com

KONGSBERG (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har 7 700 medarbeidere i mer enn 25 land og hadde i 2015 driftsinntekter på 17,0 milliarder kroner. Følg oss på Twitter: @kongsbergasa