Kongsberg Gruppen vinner EPCI-kontrakt til to nye Caledonian Maritime Assets LTD ferger

Kongsberg Maritime har vunnet kontrakt på Engineering, Procurement, Construction & Installation (EPCI) med det Glasgow-baserte verftet, Ferguson Marine Engineering Limited (FMEL). Kontrakten er verdt i overkant av 160 millioner kroner, og inkluderer leveranser til to ferger som skal leveres til Caledonian Maritime Assets Ltd (CMAL).

Kongsberg Maritime Engineering (KME), et heleid datterselskap av Kongsberg Maritime vil stå for prosjektledelse, engineering, innkjøp og installasjon mens Kongsberg Maritime vil stå for en «full picture»-leveranse. Fergene kan kjøre på både flytende naturgass (LNG) og marin diesel, og er designet for å kunne frakte inntil 127 biler eller 16 trailere, eller en kombinasjon, samt opp til 1 000 passasjerer.

Kontrakten inkluderer leveranse og integrasjon av elektro, telekommunikasjon og integrerte kontrollsystemer, prosjektledelse, interface koordinering og engineering. I tillegg kommer kabler, installasjon og installasjonsmateriale for systemene. Det skal også leveres elektrotavler, frekvensomformere, automasjon og styresystemer, navigasjonssystemer, samt radio- og satellittkommunikasjon. Engineering- og konstruksjonsfasen er ventet å ta to år.

- Vi har løftet fokus ytterligere på leveranser av elektro- instrumenterings- og telekomunikasjon- (EIT) pakker til maritime fartøy. Våre skreddersydde løsninger, som inkluderer både egen og innkjøpt teknologi gir konkrete effektiviseringsgevinster for både verft og reder. Løsningene er god tilpasset ferger og RoPax, sier Egil Haugsdal, Administrerende direktør, Kongsberg Maritime.

Gunvor Hatling Midtbø
Kongsberg Maritime
gunvor.hatling.midtbo@km.kongsberg.com

KONGSBERG (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har 7 700 medarbeidere i mer enn 25 land og hadde i 2015 driftsinntekter på 17,0 milliarder kroner. Følg oss på Twitter: @kongsbergasa.