KONGSBERG kontrakt for leveranse til NATOs Alliance Ground Surveillance

KONGSBERG har under NATO`s toppmøte i Chicago, USA den 20. mai 2012, signert en kontrakt verdt 28 mill EURO med Northrop Grumman ISS International Inc for utvikling av software i NATOs Alliance Ground Surveillance (AGS) program.

KONGSBERG skal utvikle løsninger for lagring, søking og opphenting av avansert sensordata fra RQ-4 Global Hawk. Kontrakten strekker seg over de neste 3,5 årene.

NATO går til innkjøp av droner av typen RQ-4 Global Hawk Unmanned Aerial Vehicles (UAVs) for bakke- og sjøovervåkning. KONGSBERG, sammen med Cassidian og Selex Galileo, er hoved-underleverandører til Northrop Grumman ISS International Inc. Den totale industrideltagelsen i programmet vil bli koordinert av ledende forsvarsindustrier i de 13 deltagende NATO AGS nasjonene. Kontrakten innebærer innkjøp av 5 stk. RQ-4 Global Hawk med tilhørende bakkesystemer.

-Vi er meget fornøyde med å ha vunnet denne kontrakten, og være en sentral bidragsyter  til denne nye NATO kapasiteten. Fra før er KONGSBERG leverandør til NATOs AWACS program og for KONGSBERG betyr dette at vi styrker vår tilstedeværelse i store NATO programmer, sier Harald Ånnestad, adm.dir Kongsberg Defence Systems.

- Denne kontrakten vil gi spennende utviklingsoppgaver av helt nye løsninger innen software og algoritmer. Teknologien vi skal ta frem er spennende og fremoverrettet og vil kunne brukes på andre områder i forsvars- og sikkerhets sammenheng, sier Eirik Lie, direktør i Kongsberg Defence Systems.

For ytterligere opplysninger:
Eirik Lie, direktør, Kongsberg Defence Systems, mobil 917 04 933.