KONGSBERG kontrakt for oppgradering av kommunikasjonsutstyret i NASAMS luftvernsystem i Norge verdt 168 millioner kroner

KONGSBERG har signert en kontrakt verdt 168 millioner kroner for å levere kommunikasjonsutstyr og integrere dette i Norges NASAMS. Dette inkluderer utstyr for sikker IP kommunikasjon mellom alle enhetene i NASAMS. Denne IP løsningen er i operasjonell bruk hos kunder internasjonalt, med demonstrert høy ytelse og stabilitet.

Leveransene skjer over en periode på 2 år. Flere norske underleverandører vil bli involvert.

NASAMS produseres av KONGSBERG og Raytheon, og er det mest solgte luftvernsystemet i NATO de siste årene. Norges erfaring og kompetanse som bruker av NASAMS er en sterk referanse for internasjonale kunder. Det bakkebaserte NASAMS systemet er ryggraden i norsk luftvern i mange år fremover.

- Vi er meget fornøyde med at det norske Forsvaret foretar disse oppgraderingene som gjør NASAMS til det mest moderne og avanserte luftvern system i verden, sier Eirik Lie, Direktør i Kongsberg Defence Systems.

For ytterligere opplysninger:
Eirik Lie, Direktør, Kongsberg Defence Systems, mobil +47 917 04 933.

KONGSBERG (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har cirka 7 700 medarbeidere i mere enn 25 land og hadde i 2014 driftsinntekter på 16,6 milliarder kroner.