KONGSBERG leverer et godt resultat og solid ordreinngang i tredje kvartal

KONGSBERG rapporterer driftsinntekter i 3. kvartal 2013 på NOK 3.448 millioner (NOK 3.675 millioner), og EBITDA på NOK 518 millioner (NOK 646 millioner), som gir en EBITDA-margin på 15,0 prosent (17,6 prosent). Kongsberg Maritime og Kongsberg Defence Systems har høyere EBITDA enn samme periode i 2012 mens Kongsberg Protech Systems har en betydelig reduksjon. Ordreinngangen for konsernet i 3. kvartal var på NOK 3.688 millioner (NOK 3.495 millioner).

- KONGSBERG har hatt nok et solid kvartal med god ordreinngang og god utvikling innenfor tre av fire forretningsområder: Veksten i Kongsberg Maritime og Kongsberg Oil & Gas Technologies fortsetter og Kongsberg Defence Systems har fortsatt positiv utvikling med gode kontraktsmuligheter. Kongsberg Protech Systems erfarer som ventet redusert aktivitet, sier konsernsjef Walter Qvam.

Kongsberg Maritime og Kongsberg Defence Systems har økt EBITDA mot samme periode i 2012. Kongsberg Oil & Gas har en EBITDA margin på 7,0 prosent, og har sterk ordreinngang i 3. kvartal, en økning som i stor grad er knyttet til Polarled-kontrakt med Statoil. Kongsberg Protech Systems har en EBITDA på NOK 66 millioner (NOK 210 millioner). Resultatet til Kongsberg Protech Systems i kvartalet er vesentlig lavere enn tidligere på grunn av den ventede lavere leveransetakten til CROWS-programmet.

For mer informasjon, se fullstendig kvartalsrapport på: www.kongsberg.com og www.newsweb.no. 7. november inviterer KONGSBERG til kapitalmarkedsdag.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Jan Erik Hoff, Vice President Investor Relations & Reporting, mobil: + 47 991 11 916

Ronny Lie, Vice President Corporate Communication, mobil: + 47 916 10 798

Kongsberg Gruppen (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har cirka 7 400 medarbeidere i mere enn 25 land og hadde i 2012 driftsinntekter på 15,7 milliarder kroner.

Quick facts

Resultat 3. kvartal 2013 Kongsberg Gruppen.
Tweet dette

Sitater