Kongsberg Norspace vinner kontrakt for leveranser til Inmarsat 6

Kongsberg Norspace vinner kontrakt med Airbus Defence and Space for leveranse av markedsledende prosessorer til to Inmarsat 6-satellitter med verdi opp til 300 millioner NOK.

Kongsberg Norspace (KONGSBERG) har vunnet en kontrakt med Airbus Defence and Space for å levere integrerte L-bånd pre- og postprosessorer til de første to Inmarsat 6-satellittene. Avtalen omfatter utvikling og leveranse av elektronikk med en verdi på mellom 250 og 300 millioner NOK. Utviklingen er støttet av ESA gjennom ARTES 3-4-programmet.

Avtalen kommer seks måneder etter at Airbus Defence and Space fikk kontrakt av Inmarsat om å bygge de første to mobile kommunikasjonssatellittene for Inmarsats sjettegenerasjons-satellittflåte. Satellittene inneholder Airbus Defence and Space sin nye generasjon av modulære digitalprosessor som gir full fleksibilitet for over 800 kanaler og dynamisk allokering til over 200 antennestråler på L-bånd, i tillegg til Ka-bånd nyttelast. De «SAW»-baserte («Surface Acoustic Wave filters») L-bånd-prosessorene fra KONGSBERG gir fasekoherent ned- og oppkonvertering fra L-bånd til den digitale prosessoren.

De nye satellittene forbedrer L-bånd-tjenesten som er tilgjengelig på Inmarsats fjerdegenerasjons-satellittflåte (Inmarsat 4) hvor KONGSBERG også leverte pre- og postprosessorene. KONGSBERGs leveranser til Inmarsat 6 inneholder ledende teknologi innen filtrering, frekvensgenerering, forsterkning, omforming og svitsjing.

- Vi er stolt av tilliten Airbus Defence and Space og Inmarsat viser oss ved at vi vinner denne ordren. Airbus Defence and Space har vært en viktig kunde gjennom mange år og denne avtalen bekrefter vår ledende posisjon innen det mobile GEO-satellittmarkedet som gir et fundament for vekst og videre utvikling, sier Ellen Dahler Tuset, administrerende direktør Kongsberg Norspace.

For ytterligere informasjon:
Ellen Dahler Tuset, administrerende direktør, Kongsberg Norspace, tel: (+47) 975 84 250.
Christian Hauglie-Hanssen, Executive Vice President Space & Surveillance, Kongsberg Defence Systems, tel: (+47) 920 60 043.

Kongsberg Norspace AS er et heleid datterselskap av Kongsberg Defence and Aerospace AS med kontoradresse i Horten i Norge. Kongsberg Norspace spesialiserer seg innen elektroniske komponenter og utstyr til bruk i satellitter. Dette omfatter produkter som analogt og digitalt utstyr for signalprosessering, utstyr for frekvenskonvertering og -generering samt TT&C-utstyr til kommunikasjonssatellitter.

KONGSBERG (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har 7 700 medarbeidere i mer enn 25 land og hadde i 2015 driftsinntekter på 17,0 milliarder kroner. Følg oss på Twitter: @kongsbergasa.