KONGSBERG og AgustaWestland inngår avtale om utvidet samarbeid

Kongsberg Gruppen (KONGSBERG) og Finmeccanica – AgustaWestland har i dag signert en intensjonsavtale om å utvide og øke omfanget av samarbeidet relater til vedlikehold, reparasjon og overhaling (MRO) av dynamiske komponenter (inkludert ulike girkasser) for helikoptermodellen NH90 og et utvalg andre AgustaWestland-helikoptre. Avtalen er en overordnet intensjonsavtale som skisserer intensjonene om å gjøre KONGSBERG til et «Centre of Excellence» for MRO av dynamiske komponenter i Nord-Europa. Nøkkelelementer i avtalen er relatert til overføringen av teknologi som inkluderer etableringen av avanserte test-verktøy som vil muliggjøre full funksjonstesting av girkasser.

Finmeccanica – AgustaWestland og KONGSBERG har hatt et solid forretningssamarbeid i mer enn 25 år. Intensjonsavtalen som i dag ble signert kan potensielt medføre omsetning på 20-25 millioner Euro per år de neste 25 årene.

Avtalen med KONGSBERG gjør at Finmeccanica – AgustaWestland kan oppfylle sine industrideltagelseskrav i Norge og de andre nordiske landene for NH90, og vil være en større del av selskapets supportløsning for kontrakten for AW101 Norwegian All-Weather SAR-helikopteret (NAWSARH). I desember i 2013 signerte Finmeccanica – AgustaWestland en avtale med det norske Justis- og beredskapsdepartementet om leveranse av 16 (pluss opsjoner for ytterligere seks) AW101 search and rescue-helikoptre.

- Vi er fornøyd med at vi kan utvide vår MRO-virksomhet for helikoptre sammen med AgustaWestland som en verdsatt partner. Vi skal nå etablere kapasitet for å teste girbokser hos KONGSBERG, sier Harald Ånnestad, Administrerende Direktør i Kongsberg Defence Systems.

På bildet (f.v.:): Harald Ånnestad, Administrerende Direktør i Kongsberg Defence Systems og Daniele Romiti, Administrerende Direktør i AgustaWestland.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

KONGSBERG:
Terje Bråthen, Executive Vice President, Kongsberg Defence Systems
Mob (+47) 90557641

AgustaWestland:
Geoff Russell, Head of Media Relations
T: +44 (0) 1935 701117
E: geoff.russell@agustawestland.com
www.agustawestland.com
www.twitter.com/agustawestland

KONGSBERG (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har cirka 7 500 medarbeidere i mere enn 25 land og hadde i 2013 driftsinntekter på 16,323 milliarder kroner. I 2014 fyller KONGSBERG 200 år. For å lese mer om Kongsberg Gruppens historie, vennligst besøk vår jubileumsnettside.

Finmeccanica – AgustaWestland er en verdensleder innen kommersielle og militære helikoptermarkeder verden over og tilbyr et enestående utvalg av helikopter, trening og supportløsninger for å tilfredsstille kunders krav. AgustaWestlands hovedfasiliteter er lokalisert i Italia, Storbritannia, Polen og USA.