KONGSBERG OIL & GAS TECHNOLOGIES KJØPER ADVALI AS

Norsk India-basert programvareselskap integrerer med Kongsberg Oil & Gas Technologies` Software & Services division.

Kongsberg Oil & Gas Technologies AS (KOGT), et heleid selskap i Kongsberg Gruppen ASA, har inngått avtale om oppkjøp av 100 prosent av aksjene i Advali AS. Oppkjøpet, som er forventet gjennomført medio desember, vil styrke KOGTs kapasitet og effektivitet i programvareutvikling, testing og support.

Advali er en ledende leverandør av tjenester i forbindelse med programvareutviking i Norden. Selskapet ble opprinnelig etablert i Norge i 1997. I 2003 ble det etablert en avdeling i Bangalore, India, med fokus på programvareutvikling og testing. Samtlige 120 ansatte er nå lokalisert i Bangalore.

I dag er Advali et spesialisert selskap som har fokus på hele verdikjeden innenfor programvareutvikling; fra prosjektledelse, teknisk design, modellering, utvikling, implementering og testing.

-   Vi ser et økende behov for å styrke vår kapasitet, kompetanse og effektivitet i forbindelse med programvareutvikling, testing og support, uttaler Pål Helsing, President og Chief Executive Officer, KOGT.

-   Vi har hatt et samarbeid med Advali de siste fem årene, og er veldig fornøyd med deres tjenester og leveranser. Vi er derfor veldig tilfreds med oppkjøpet og ser frem til å integrere Advali med KOGT.

Chief Executive Officer i Advali, Robert Kristiansen er godt fornøyd med oppkjøpet.

-   Som et ledende teknologi- og softwareselskap, er KOGT en veldig god samarbeidspartner for Advali, sier han.

-   Dette oppkjøpet vil styrke vår utvikling, supportleveranser og vekst, i tillegg til å være veldig positivt for våre høyt kvalifiserte medarbeidere som nå blir en del av en høyt respektert og erfaren organisasjon i et veldig spennende verdensmarked, fortsetter Robert Kristiansen.

Vinod Bhawnani, Chief Technology Officer i Advali har følgende kommentar:

-  KOGT har vært vår viktigste kunde i mange år. Integritet, lidenskap for teknologi, vektlegging av menneskelig kompetanse og kundeorienterting er sterke felles verdier for begge enhetene. Dette vil generere den største synergieffekten ved denne fusjonen, og det vil også være et viktig suksesskriterium for integreringen av organisasjonen vår. Vi ser frem til å få flere arbeidsplasser, en større kundebase og bredere geografisk tilstedeværelse.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Ingunn Kolltveit
Kongsberg Oil & Gas Technologies AS
ingunn.kolltveit@kongsberg.com
www.kongsberg.com/kogt

Kongsberg Oil & Gas Technologies
Kongsberg Oil & Gas Technologies er en uavhengig leverandør av teknologi, programvare og tjenester til kunder innen olje- og gassindustrien verden over. Leveransene omfatter undervannsprosjekter, sanntids beslutningsstøtte for boring, brønnovervåkning samt verktøy for produksjon- og integritetsledelse.

Kongsberg Oil & Gas Technologies har et internasjonalt fotavtrykk og arbeider med kunder over hele verden. I tillegg til hovedkontor i Norge er selskapet til stede i alle de store lete- og produksjonsmarkeder, inkludert Storbritannia, USA, Midtøsten, Australia, Brasil og India.

Kongsberg Gruppen (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. I 2011 hadde konsernet driftsinntekter på 15,1 milliarder kroner, og har i dag mer enn 7.000 medarbeidere i mer enn 25 land.

For mer informasjon, se: www.kongsberg.com

Engelsk versjon av denne pressemeldingen kan lastes ned fra Saltwater online pressesenter: www.saltwaterpr.com