KONGSBERG signerer avtale med det australske forsvaret

(Kongsberg 20.12.2013) KONGSBERG signerte denne uken en avtale verdt om lag 32MNOK med det australske forsvaret. Den nye kontrakten er i forbindelse med oppgraderinger av tidligere leverte PROTECTOR M151 Remote Weapon Station.

Det australske forsvaret foretok i 2004 innkjøp av 59 PROTECTOR M151-systemer for integrasjon på deres ASLAV-kjøretøy (Australian Light Armoured Vehicle) i forkant av deres kontingenter i Irak og Afghanistan.

Våpensystemet skal gjennom oppdateringer og vedlikehold for å møte dagens krav standarder. Arbeidet skal utføres av KONGSBERG i Norge og forventet leveranse er september 2014.

PROTECTOR Remote Weapon Station er designet for lette og medium kaliber-våpen og kan installeres på alle type våpen plattformer. Våpensystemet er fullt stabilisert, testet i strid og godkjent for operasjoner verden over. PROTECTOR bidrar til å beskytte personell ved at kjøretøyets våpen styres fra en operatørplass på innsiden av kjøretøyet. Pr. 2013 har PROTECTOR blitt valgt av 17 nasjoner og KONGSBERG er verdens ledende leverandør av fjernstyrte våpensystemer.

For ytterligere informasjon:
President Espen Henriksen, Kongsberg Protech Systems, Tel: +47 913 95 343

Kongsberg Gruppen (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har cirka 7 400 medarbeidere i mere enn 25 land og hadde i 2012 driftsinntekter på 15,7 milliarder kroner.