KONGSBERG signerer JSM-kontrakt med Forsvaret verdt 1,1 milliarder

Kongsberg Gruppen ASA (KONGSBERG) har inngått Trinn III kontrakt med Forsvaret (FLO) for ferdigstille utviklingen av Joint Strike Missile (JSM) og klargjøre det for integrasjon på F-35 Lightning II Joint Strike Fighter (JSF). Denne kontrakten er på 1,1 mrd kroner, mens en brofase kontrakt ble undertegnet 29. november 2013, og totalt omfang av JSM utvikling Trinn III er dermed i overkant av 1,5 milliarder.

JSM utviklingsarbeidet har pågått siden 2008 og er en kontinuerlig aktivitet frem til ferdigstilling av et fullverdig produkt i 2017. Fremtidige aktiviteter i Trinn III vil være testprogram på fly, produksjon av et antall test-missiler og selve integrasjonen på F-35.

JSM er et nytt missil som vil gi F-35 muligheten til å bekjempe godt forsvarte mål over lange avstander. Ingen andre våpen som finnes i dag, eller er under utvikling, kan løse de samme typene oppdrag. Missilet kan også integreres på andre flytyper i tillegg til F-35, og ha derfor et markedspotensial ut over de fremtidige brukerne av F-35.

- Denne kontrakten er en viktig milepæl ikke bare for JSM som produkt og KONGSBERG, men også for norsk teknologi-industri som gjennom dette utviklingsprosjektet vil etablere en unik og verdensledende industriell kompetansebase, sier Walter Qvam, Konsernsjef i Kongsberg Gruppen.

- I fremtidig fullskala produksjon vil JSM-programmet kunne sysselsette over 450 arbeidsplasser i KONGSBERG og dessuten gi betydelige oppdrag til over 100 norske underleverandører i flere tiår. JSM har et betydelig internasjonalt markedspotensial på 25 milliarder kroner over de neste 20-30 år, sier Harald Ånnestad, Administrerende Direktør i Kongsberg Defence Systems.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Harald Ånnestad, Administrerende Direktør, Kongsberg Defence Systems, Mob: 920 60 087
Pål Bratlie, Direktør, Kongsberg Defence Systems, Mob: 930 57 243

For å få tilsendt videointervju med Harald Ånnestad, vennligst kontakt Kommunikasjonsansvarlig Petter Karl Aanonsen: petter.karl.aanonsen@kongsberg.com

KONGSBERG (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har cirka 7 500 medarbeidere i mere enn 25 land og hadde i 2013 driftsinntekter på 16,323 milliarder kroner. I 2014 fyller KONGSBERG 200 år. For å lese mer om Kongsberg Gruppens historie, vennligst besøk vår jubileumsnettside.