KONGSBERG signerer kontrakt for leveranser til F-35 Joint Strike Fighter verdt 160 mill kroner

Kongsberg Defence Systems (KONGSBERG) har idag inngått en kontrakt med Lockheed Martin verdsatt til 160 millioner kroner for leveranser av halerorsdeler (rudders & vertical leading edges) for produksjon Lot 8 (LRIP 8) for F-35 Joint Strike Fighter.

Kontrakten er en videreføring av leveransene fra de fem tidligere produksjons Lot`r (LRIP 3-7) og støtter et fortsatt godt forretningsforhold mellom KONGSBERG og Lockheed Martin.

- Vi er tilfredse med å oppnå enighet om levering av ytterligere halerorsdeler til F-35 Lightning II, og det er et bevis på det langsiktige internasjonale samarbeidet mellom Lockheed Martin og KONGSBERG, KONGSBERG fortsetter å demonstrere et høyt teknisk og produksjonsmessig nivå som kreves for å konkurrere om arbeid på F-35, og vi forventer mer F-35 industriell deltakelse for Norge ettersom vi fortsetter gjennom Low Rate Initial Production (LRIP) fasene, sier Susan Ouzts, Lockheed Martin vice president, F-35 internasjonale programmer.

- Denne kontrakten demonstrerer KONGSBERGs konkurranseevne på høyteknologisk produksjon og representerer en ny viktig milepæl for vår Aerostructure virksomhet. Vi er fornøyde med å være en leverandør av kvalitetsprodukter til F-35-programmet, som støtter vårt langsiktige samarbeid med Lockheed Martin, sier Terje Bråthen, Direktør Aerostructures i Kongsberg Defence Systems.

Kontrakten inkluderer leveranser til om lag 40 fly.

KONGSBERG:
Terje Bråthen, Direktør Aerostructurers, Kongsberg Defence Systems, Mob 90557641.

Lockheed Martin:
Laurie Tortorello, F-35 Communications Manager, Lockheed Martin, Mob +1-817-899-8153,
eller epost: laurie.a.tortorello@lmco.com

Kongsberg Gruppen (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har cirka 7 500 medarbeidere i mere enn 25 land og hadde i 2013 driftsinntekter på 16,3 milliarder kroner.