Kongsberg signerer kontrakt med Offshore Installation Group

Nytt, stort prosjekt øker sikkerheten og reduserer risikoen ved installasjon av fleksible rørledninger på havbunnen.

Kongsberg Oil & Gas Technologies (KOGT), et heleid datterselskap av Kongsberg Gruppen ASA, har inngått en avtale om å levere installasjonssystem for fleksible rørledninger, stigerør og navlestrengskontrollkabler (Umbilicals) på dypt vann; Capstan Reel Installation System (CRIS) til Offshore Installation Group (OIG).

CRIS er et avansert, innovativt og nytt system som reduserer risiko og kompleksitet på offshore installasjoner ved produksjon som foregår på dypere vann og stadig lenger ute til havs. KOGT utvikler, bygger og levere systemet til OIG, og systemet leveres som en komplett løsning på installasjonsfartøyet. Fartøyet vil bli bygget og levert av OIG.

Det patenterte CRIS-systemet forenkler installasjonen av fleksible rørledninger ved at installasjonstårnet på fartøyet med tilhørende klemblokker erstattes med en trommel. For å sikre kontrollert installasjon kveiles rørledningene rundt trommelen etter capstanprinsippet.

Metoden gir betydelig redusert risiko for skade på rørledningene og enklere, langt raskere og sikrere installasjonsprosess ved redusert behov for arbeid i høyden på fartøyet. Ikke minst betyr det at man kan benytte enklere installasjonsfartøy med flerbruksfunksjon. Verdien er både redusert installasjonstid og – kostnad, samt lavere risiko.

Kongsberg Oil & Gas Technologies er et internasjonalt teknologiselskap som leverer innovative og pålitelige tekniske løsninger til olje- og gassindustrien. Selskapets produksjons-, salgs og supportfasiliteter er fordelt i seks forskjellige land, med hovedkontor i Sandvika.

KOGT leverer nyskapende og teknologiske undervannsprodukter og systemer gjennom EPC (Engineering, Procurement and Construction)-prosjekter. Selskapet har også en rekke informasjonsteknologiske løsninger for boreoperasjoner, produksjon, reservoar og undervannsmiljø. KOGT optimaliserer olje- og gassoperasjoner gjennom datastyring, simulering, integrering og analyseverktøy, så vel som engineeringsprosjekter og konsulenttjenester – som alle leder til økt operasjonell og finansiell verdiskapning hos kundene.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Pål Helsing

President and EVP

Kongsberg Oil & Gas Technologies AS

www.kongsberg.com/kogt

Ingunn Kolltveit

Kongsberg Oil & Gas Technologies AS

ingunn.kolltveit@kongsberg.com

www.kongsberg.com/kogt

Ronny Lie

Vice President Corporate Communications

Kongsberg Gruppen ASA

ronny.lie@kongsberg.com

www.kongsberg.com

Kongsberg Gruppen (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. I 2010 hadde konsernet driftsinntekter på 15,5 milliarder kroner, og 5 681 medarbeidere i mer enn 25 land.