KONGSBERG signerer kontrakt på ca. 80 MNOK med Saipem på Ichthys

Kongsberg Oil & Gas Technologies (KONGSBERG) har blitt tildelt en kontrakt av Saipem for leveranse av undervannsstrukturer til Ichthys gasseksport-rørledning. INPEX er operatør på Ichthys LNG-prosjekt.

Ichthys-feltet er lokalisert på kysten om lag 220 km utenfor Vest-Australia og 820 km sørvest for Darwin. Undervannsrørledningen er 882 km lang og fortsetter 7 km på land til Bladin Point, et LNG-anlegg som er under oppføring i nærheten av Darwin.

Kontrakten innebærer at KONGSBERG skal levere justerbare rørledningsstøtter (APS) til rørledningen. Disse skal understøtte rørledningen og løfte den opp til riktig høyde ved endetermineringen. KONGSBERG utfører ingeniørtjenester, innkjøp, fabrikasjon og testing, og leverer strukturene til Saipem, som foretar installasjon på havbunnen. Fabrikasjon vil finne sted i Henderson, Vest-Australia.

Design av undervannsstrukturene startet i januar 2015, og ferdigstillelse for installasjon skjer innen utløpet av juli, 2015.

- Vi er svært tilfredse med denne kontrakten, sier Pål Helsing, Administrerende Direktør for Kongsberg Oil & Gas.

- Vi ser frem til samarbeidet med Saipem på dette prosjektet. Kontrakten er viktig for oss i forhold til det Australske markedet, og tildelingen viser at våre løsninger er relevante for å løse operatørenes utfordringer operatørene på det Australsk olje- og gassmarkedet, avslutter Helsing.

For å se ytterligere kommentarer fra Pål Helsing, se videointervju her: http://goo.gl/gKaXXr

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Pål Helsing, Administrerende Direktør Kongsberg Oil & Gas Technologies AS, +47 476 12 564, pal.helsing@kogt.kongsberg.com.

Kongsberg Oil & Gas Technologies er en uavhengig leverandør av teknologi, programvare og tjenester til kunder innen olje- og gassindustrien. Leveransene omfatter undervannsprosjekter og produkter, sanntids beslutningsstøtte for boring, brønnovervåkning samt produksjons- og integritetsledelsessystemer.

Kongsberg Oil & Gas Technologies’ løsninger bedrer effektivitet, reduserer kostnader og gir beslutningsstøtte til operatører i oljeleting og - produksjon gjennom en kombinasjon av ekspertise og teknologiske løsninger.

Kongsberg Oil & Gas Technologies er et heleid datterselskap av Kongsberg Gruppen ASA og har hovedkontor i Asker, Norge. Selskapet har kontorer i de viktigste olje- og gasslokasjoner globalt.

KONGSBERG (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har cirka 7 700 medarbeidere i mere enn 25 land og hadde i 2014 driftsinntekter på 16,6 milliarder kroner.