KONGSBERG sikrer kontrakt for håndteringssystemer til seismikkskip

Kongsberg Evotec AS, et selskap eid av Kongsberg Maritime, har sikret kontrakt for en komplett løsning for akterdekkshåndtering av opptil 20 lyttekabler samtidig. Systemet skal plasseres om bord et nybygget GC Rieber-eid seismic research vessel, tildelt av Kleven verft.

Fartøyet, et ST324XT designet av Skipsteknisk i Ålesund, skal bygges ved Klevens Myklebust Verft i Sande, og vil bli operert av Dolphin Geophysical fra Bergen. Fartøyet kan taue opptil 20 lyttekabler, og har en avansert teknologi for håndtering av kabler, wire og tau. Hver streamervinsj kan inneholde opptil 12.000 meter streamerkabel. Dette gir fartøyet høy 3D-kapasitet.

Leveransen omfatter alt utstyr for akterdekk som er nødvendig for sikker og effektiv håndtering av seismikkutstyret om bord. Kongsberg Evotec flyttet inn i nye kontor- produksjons og testlokaler høsten 2012. Disse nye produksjons og testfasiliteter bidrar til at prosjekter kan gjennomføres mer effektivt, leveres til avtalt tid og i henhold til spesifikasjonene. Det nye anlegget støtter Kongsberg Evotecs fokus på utvikling av innovative tekniske løsninger for det krevende offshoremarkedet.
Levering av hele håndteringssystemet for akterdekk er forventet å starte i løpet av våren 2014.

Torkjell Ringstad, Senior Vice President Sales and Marketing
Kongsberg Evotec
torkjell.ringstad@kongsberg.com

Svein Johnny Naley, President Kongsberg Evotec AS
Kongsberg Evotec
svein.naley@kongsberg.com

Kongsberg Gruppen (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har ca 6 700 medarbeidere i mer enn 25 land og hadde i 2011 driftsinntekter på 15,1 milliarder kroner.
Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12.