KONGSBERG-teknologi valgt til sikkerhet, automasjon og livssyklussimulering for feltutvikling på Johan Sverdrup

Kongsberg Maritime AS (KONGSBERG) har blitt tildelt en prosjektspesifikk FEED-avtale for leveranse av Sikkerhets- og Automasjonssystemer (SAS) til Statoils fire plattformer på Johan Sverdrup-feltet.

Den prosjektspesifikke avtalen inkluderer også en opsjon for sikkerhets- og automasjonsutstyr, livssyklussimulator, ingeniørtjenester og idriftsettelse.

- KONSGBERG har installert tilsvarende systemer på ti av Statoils produksjonsplattformer i operasjon i dag og vi er fornøyd med å bli valgt som leverandør til dette viktige prosjektet, sier Geir Håøy, President i Kongsberg Maritime. Dette er en stor kontrakt for KONGSBERG og styrker vår markedsposisjon som en større leverandør av kjernetjenester for automasjons- og sikkerhetsløsninger til offshoremarkedet, sier Håøy.

Geir Håøy, Administrerende Direktør, Kongsberg Maritime, (+47) 958 85 414.

KONGSBERG (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har cirka 7 500 medarbeidere i mere enn 25 land og hadde i 2013 driftsinntekter på 16,323 milliarder kroner. I 2014 fyller KONGSBERG 200 år. For å lese mer om Kongsberg Gruppens historie, vennligst besøk vår jubileumsnettside.