Kontrakt på levering av Navigasjon og Radarkontrollsystemer til norske undervannsbåter verdt 65 mill kr

Kongsberg Defence & Aerospace AS (KONGSBERG) har inngått kontrakt på leveranse av Navigasjon og Radarkontrollsystemer til Den norske Marines undervannsbåter av Ula klassen. Kontrakten, som ble vunnet i internasjonal konkurranse, er inngått mellom Forsvarets Logistikkorganisasjon og KONGSBERG, representert ved Naval Systems & Surveillance divisjonen.

Kontrakten har et omfang på ca. 65 millioner kroner.

KONGSBERG har i over 35 år levert kommando- og våpenkontrollsystemer til norske, tyske og italienske undervannsbåter, og denne kontrakten gir oss en viktig videreutvikling av våre produkter innenfor ubåtsystemer. Kontrakten er et resultat av en bevisst satsing gjennom flere år for å styrke vår posisjon som leverandør av komplette, integrerte navigasjon, sonar og kommando- og våpenkontrollsystemer til undervannsbåter.

På verdensmarkedet eksisterer det et betydelig antall undervannsbåter som etter hvert trenger en levetidsforlengelse. I den sammenheng er dette nok en verdifull referansekontrakt, sier divisjonsdirektør Nils-Oddvar Hagen i Kongsberg Defence & Aerospace.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt Nils-Oddvar Hagen, Direktør, Kongsberg Defence Systems tel 32 28 92 74, mob  92 06 00 92

Kongsberg Gruppen (KONGSBERG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. I 2009 hadde konsernet driftsinntekter på 13,8 milliarder kroner, og hadde 5 423 medarbeidere i mer enn 25 land.