NASAMS luftvern til den australske hæren

Australske myndigheter har annonsert at «National Advanced Surface to Air Missile System» (NASAMS) skal utvikles dom del av «Land 19 face 7b»-prosjektet. Luftvernkapabiliteten til den australske hæren gjøres som en direkte anskaffelsesprosess med Raytheon Australia.

Raytheon Australia er hovedleverandør og systemintegrator, mens Kongsberg Gruppen vil være en betydelig hovedunderleverandør i programmet. NASAMS er et velprøvd mobilt luftvern som i dag er i bruk hos sju nasjoner, inkludert Norge og USA.

- Vi er fornøyd med at NASAMS anerkjennes som det foretrukne system for luftvern for den australske hæren. Vi ser frem til videre prosess som vil lede frem til en kontrakt, sier Eirik Lie, administrerende direktør i Kongsberg Defence Systems.

NASAMS’ fleksibilitet og modulbaserte løsning med moderne kapabiliteter, så vel som evnen til å kunne integreres med nettverk og en rekke ulike sensorer og våpen, har gjort løsningen verdensledende for å bekjempe lufttrusler.

- NASAMS er et av Kongsberg Gruppens produkter med størst suksess internasjonalt, og vi er stolte av å være en del av Raytheon Australias team for leveranse av denne kapabiliteten til den australske hæren, sier Lie.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Eirik Lie, administrerende direktør, Kongsberg Defence Systems, Tel.: 917 04 933.

KONGSBERG (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har 7 200 medarbeidere i mer enn 25 land og hadde i 2016 driftsinntekter på 15,8 milliarder kroner. Følg oss på Twitter: @kongsbergasa.