Norge og Tyskland initierer utvidet industrisamarbeid i forbindelse med den norske ubåtanskaffelsen

Norske og tyske myndigheter initierer omfattende industrisamarbeid om ubåt- og missilleveranser som vil kunne medføre betydelige kontrakter for Kongsberg Gruppen.

Kongsberg Gruppen vil sammen med et nettverk av om lag 100 små og store norske leverandører over hele landet ha store og sentrale leveranser til de nye ubåtene, blant annet vil ubåtenes kampsystem bli levert av norsk industri.

Norske myndigheter annonserte under en pressekonferanse i ettermiddag at det strategiske samarbeidet om ubåtanskaffelse også utvides til å omfatte Kongsberg Gruppens sjømålsmissil «Naval Strike Missile» (NSM). Samarbeidet innebærer videreutvikling av missilet, samt at den tyske marinen har til hensikt å anskaffe et betydelig antall NSM til sine fartøy. Dette åpner også for et tett samarbeid for felles vedlikehold og logistikk mellom den tyske og den norske marinen.

NSM er verdens eneste femtegenerasjons langtrekkende presisjonsmissil basert på passiv sensorteknologi og lav radarsignatur. NSM er i dag i bruk i den norske og den polske marinen, og ble nylig valgt av Malaysia. ¨

Eirik Lie, administrerende direktør, Kongsberg Defence Systems, 917 04 933.
Ronny Lie, kommunikasjonsdirektør, Kongsberg Gruppen, 916 10 798.

KONGSBERG (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har 7 200 medarbeidere i mer enn 25 land og hadde i 2016 driftsinntekter på 15,8 milliarder kroner. Følg oss på Twitter: @kongsbergasa.