Raytheon og Kongsberg forlenger samarbeidet om NASAMS

Tiårig avtale opprettholder fokuset på optimal systemytelse for kunder verden over.

PARIS AIR SHOW., (15 juni 2015) – Raytheon og Kongsberg har signert en avtale om å forlenge samarbeidet på National Advanced Surface-to-Air Missile System (NASAMS) luftvern system. –. Dr. Tom Kennedy, styreformann og konsernsjef i Raytheon, og Harald Ånnestad, administrerende direktør i Kongsberg Defence & Aerospace AS, underskrev den tiårige avtalen under Paris Air Show.

- Raytheon har inngått et tiårig samarbeid med Kongsberg om å utvikle og produsere det mest moderne luftvern systemet som er tilgjengelig, sier Ralph Acaba, direktør for Raytheon Integrated Air and Missile Defense.

- Dette NASAMS-partnerskapet har resultert i et vellykket produkt som nå er i drift over hele verden, sier Acaba.

- Vi verdsetter partnerskapet vårt med Raytheon om NASAMS meget høyt. Sammen har vi kontinuerlig forbedret teknologien til fordel for brukernasjonene. I tillegg til det vellykkede NASAMS-partnerskapet har vi nylig gått sammen om Naval Strike Missile (NSM) og Joint Strike Missile (JSM), sier Eirik Lie, direktør for Kongsberg Defence Systems.

Samarbeidet mellom Raytheon og Kongsberg fokuserer på optimale høyteknologiske løsninger for NASAMS-brukere rundt om i verden, inkludert innføring av det nye missilet AMRAAM®-ER (Extended Range). Nylig gjennomførte Luftforsvaret en vellykket prøveskyting utført av NASAMS på rakettskytefeltet ved Andøya Space Center i Nord-Norge.

Om NASAMS
NASAMS er et medium rekkevidde luftvernsystem. Det velprøvde systemet kan skreddersys brukerens behov og er designet for å bekjempe nåværende og fremtidige luftbårne trusler som kryssermissiler, fly og helikopter. NASAMS fungerer sømløst med Patriot- og Hawk- luftvernsystemene. En viktig komponent i NASAMS er AMRAAM-missilene. Disse er ryggraden i mange lands luftforsvar verden over og brukes både fra fly som fra bakken i NASAMS. AN/MPQ-64 F1 Sentinel-luftvernradaren er den primære sensoren, mens FDC er kommando- og kontroll enheten i systemet. .

Om Raytheon
Raytheon Company er en leder innen teknologi og innovasjon som spesialiserer seg på de globale markedene forsvar, sivile myndigheter og cybersikkerhet. Selskapet hadde i 2014 et salg på $ 23 milliarder og 61 000 ansatte over hele verden. Raytheon har drevet med innovasjon i over 93 år. Raytheon leverer avansert elektronikk, systemintegrasjon og andre løsninger innen sensorer, effektorer, kommando- og, kontroll, kommunikasjons- og etterretningssystemer samt cybersikkerhet og et bredt spekter av tjenester for oppdragsstøtte. Raytheon har hovedkontor i Waltham i Massachusetts. Du finner mer informasjon om Raytheon ved å besøke oss på www.raytheon.com og følge oss på Twitter @Raytheon

Om KONGSBERG
KONGSBERG (OSE-ticker: KOG) har mer enn 7700 medarbeidere i 27 land og hadde i 2014 driftsinntekter på 16,6 milliarder kroner. KONGSBERG er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. For mer informasjon: www.kongsberg.com og Twitter @kongsbergasa