Rekord i antall kvinnelige sommerstudenter

Kongsberg Gruppen mottok totalt 1500 søknader til årets 113 sommerstillinger. 46 av årets studenter er kvinne.

Totalt er 41 prosent av årets sommerstudenter i Kongsberg Gruppen kvinner, en økning på 11 prosent fra 2016.

- At så mange talenter ser til Kongsberg Gruppen for en relevant sommerjobb er vi veldig glade for. I tillegg er det veldig gledelig at kvinneandelen fortsetter å øke, og at nesten annenhver sommerstudent i år er kvinne. Vi har tro på at mangfold gir økt verdiskapning og vil være med på å motivere enda flere kvinner til å velge teknologiorienterte studieretninger. En sommerjobb hvor man kan få prøve ut teorien i praksis er et viktig tiltak til å motivere til å stå på gjennom studiene, sier Geir Håøy, konsernsjef i Kongsberg Gruppen.

Prosjekt eller sommerjobb i teknisk avdeling
Kongsberg Gruppen tilbyr to ulike typer hovedjobber; arbeid med et konkret prosjekt eller en sommerjobb i en teknisk avdeling. Prosjektene er mest populære, og «Subsea» i Kongsberg Maritime og «LocalHawk» i Kongsberg Defence Systems er de prosjektene flest har ønsket å være med på, med henholdsvis 482 og 449 studenter som ønsket å være del av disse prosjektene.

- Studentene får spennende og relevante utfordringer gjennom sine åtte uker med konkrete og reelle prosjekter og oppgaver hvor de følges opp tett av våre teknologer. Vi lærer en hel del av deres ferske kunnskap og andre måter å tilnærme seg teknologiske problemstillinger på. Det er gøy og inspirerende å se hvordan de utfordrer oss, sier Håøy.

- Sommerjobbene gir verdifull arbeidserfaring som er nyttig både i det videre studieløpet og når de skal søke jobb etter endte studier. De som utmerker seg ekstra i løpet av sommeren har i tillegg gode muligheter for å sikre seg en avtale om jobb etter endt utdanning, påpeker Håøy.

Første program innen romfart
Totalt gjennomføres det ni prosjekter hvorav flere er prosjekter som har gått over flere år. Nytt av året er et eget sommerprosjekt innen romfart med navnet «Starburst». Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom flere selskaper i norsk romindustri, og de 15 studentene skal samarbeide på tvers av selskapene mot en endelig «eksamen» hvor de skal sende opp en stratosfæreballong fra Andøya rakettskytefelt i august.

- Starburst er et av de mange spennende prosjektene. Det er første gang vi gjennomfører et program innen romfart. Studentene i dette prosjektet er også fordelt på tvers av ulike bedrifter innen norsk romindustri og skal samarbeide mot et endelig mål, noe som også er veldig likt slik vi i Kongsberg Gruppen jobber til daglig med våre samarbeidspartnere, sier Håøy.

Resultatene av sommerstudentprosjektene utstilles og presenteres den 10.august. For påmelding, vennligst ta kontakt.

Johannes Dobson, Kommunikasjonssjef, Kongsberg Gruppen, 906 77 262, johannes.dobson@kongsberg.com

KONGSBERG (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har 7 000 medarbeidere i mer enn 25 land og hadde i 2016 driftsinntekter på 15,8 milliarder kroner. Følg oss på Twitter: @kongsbergasa.