US Navy intensjon å installere NSM på et operativt Littoral Combat Ship

Den amerikanske marinen har utstedt en intensjon om å tildele en rettet anskaffelse til Kongsberg Defence & Aerospace AS (KONGSBERG) for utstyr, prøveskyting og tjenester til støtte for Naval Strike Missile (NSM) gjennom Foreign Comparative Testing (FCT) Fase II.

Med dette fortsetter den amerikanske marinen det vellykkede testprogrammet av NSM på Littoral Combat Ship (LCS). KONGSBERG skal levere missiler, skipsutstyr inkludert dekksmonterte utskytningsramper, installasjon og integrasjon. FCT Fase II programmet inkluderer også trening og et treningsanlegg. Prosjektet er planlagt å være ferdig innen september 2018.

NSM har tidligere blitt demonstrert under flåteøvelsen Rim of the Pacific i juli 2014 fra Sjøforsvarets Fridtjof Nansen-klasse fregatt, etterfulgt av en skyteøvelse i september 2014 fra USS Coronado Independence-klasse LCS.

- Vi er svært fornøyd med at den amerikanske marinen fortsetter og ekspanderer test og evaluering av NSM-missilet. NSM er i operativ bruk i den norske og polske marine fra både skip og landbasert kystforsvar. NSM er en såkalt hyllevare og det eneste femte generasjon lang-rekkevidde presisjonsvåpen, sier Harald Ånnestad, administrerende direktør i Kongsberg Defence Systems.

Les US Navys kunngjøring her:

Om NSM
KONGSBERGs Naval Strike Missile (NSM) er en ny generasjon langtrekkende presisjonsmissil, styrt av treghetsnavigasjon kombinert med en militær GPS-mottager og laserstyrt høydemåler. Med stealth-design og infrarød og bildesensor gjør missilet vanskelig å spore og økt presisjon for å unngå utilsiktet skade. NSM er et «multi-mission» (sjø- og landmål) med en lang avstandskapasitet på over 100 nautiske mil.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Harald Ånnestad, Administrerende direktør Kongsberg Defence Systems, Tel: 9206 0087
Pål Bratlie, Direktør Kongsberg Defence Systems, Tel: 9305 7243

KONGSBERG (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har 7 700 medarbeidere i mer enn 25 land og hadde i 2015 driftsinntekter på 17,0 milliarder kroner. Følg oss på Twitter: @kongsbergasa.