• Kraft Foods/

Freias eier Mondelēz International vil investere 400 millioner dollar for å hjelpe én million mennesker i kakaodyrkingssamfunn

• Verdens største sjokoladeselskap lanserer bærekrafttiltaket "Cocoa Life"
  • En investering på 100 millioner dollar skal komme
    75 000 bønder i Elfenbenskysten til gode

OSLO – 20 nov. 2012

Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) slapp i dag nyheten om "Cocoa Life" – selskapets så langt største og mest omfattende tiltak for en bærekraftig kakaoindustri. Som verdens største sjokoladeselskap vil Mondelēz International investere 400 millioner dollar i løpet av de neste ti årene for å bedre utkommet og levekårene for mer enn 200 000 kakaobønder og rundt én million mennesker i kakaodyrkingssamfunn. Cocoa Life innebærer 100 millioner dollar i investeringer til Elfenbenskysten -- verdens største kakaoproduserende land -- for å hjelpe 75 000 bønder med å doble produktiviteten.

"Jeg er stolt av Mondelēz Internationals investering på 400 millioner dollar i Cocoa Life -- en tydelig, helhetlig holdning til bærekraft i kakaoindustrien, som vil skape en vekstsyklus fra bønne til sjokoladeplate," sier Tim Cofer, Executive Vice President og President, Europe. "Vår oppgave er å skape driftige kakaosamfunn og bidra til å sikre fremtiden for kakaoindustrien."

Cocoa Life vil samarbeide med statlige myndigheter, det sivile samfunn og leverandører om en total omlegging av forsyningskjeden i kakaoindustrien. Selskapet samarbeider allerede med uavhengige eksperter som FNs utviklingsprogram (UNDP), World Wildlife Fund (WWF) og Anti-Slavery International om å utarbeide prinsipper for å lykkes samt måter å måle fremgangen på.

"Til grunn for Cocoa Life ligger troen på et bedre liv for kakaodyrkerne," forteller Bharat Puri, Senior Vice President, Global Chocolate. "Vi investerer i langt mer enn bare jordbruk – det dreier seg om å styrke kakaosamfunnene som helhet, slik at landsbyene hvor det dyrkes kakao blir steder hvor folk ønsker å bo."

Cocoa Lifes tilnærmingsmåte er å skape vinn-vinn-forhold og gi jordbrukssamfunnene fordeler ved å samarbeide med partnere på fire viktige områder:

• Jordbruk: Hjelpe bøndene med å øke avlingene så de kan tjene mer.

• Samfunn: Gjøre kakaodyrkerfamiliene i stand til å skape samfunn som de og barna ønsker å bo i, og samtidig fremme likestilling mellom kjønnene.

• Ungdom: Arbeide for å avskaffe barnearbeid gjennom å hjelpe samfunnene med å ta tak i årsakene bak. Gjøre kakaodyrking til et mer attraktivt yrke for neste generasjon.

• Miljø: Verne landskapene hvor det dyrkes kakao, slik at økosystemene bevares og fremtidige generasjoner er sikret levedyktige miljøer og jordbruksland.

Cocoa Life bygger på Mondelēz Internationals vellykkede Cadbury Cocoa Partnership i Ghana, India og Den Dominikanske Republikk. I Ghana bidro dette samarbeidet til 20 prosent høyere kakaoavlinger, en 200 prosent økning i husholdningenes inntekter og 80 prosent flere utviklingsprosjekter med statlig støtte i de første fasene av prosjektet mellom 2009 og 2011. Selskapet fortsetter å nå enda flere samfunn i Ghana, og i 2011 ble samarbeidet også utvidet til å gjelde Den Dominikanske Republikk. Og i India har selskapet samarbeidet direkte med kakaobønder i 50 år.

Cocoa Life gjenspeiler Mondelēz Internationals kjernverdier, og bygger på selskapets tidligere engasjementer. Deriblant målet om at 100 prosent av selskapets europeiske kaffe skal komme fra bærekraftige kilder innen 2015 og initiativet "Coffee Made Happy", hvor selskapet vil investere minst 200 millioner dollar i én million kaffedyrkingsvirksomheter innen 2020.

Du finner flere opplysninger om Cocoa Life og Mondelēz Internationals arbeid, deriblant bilder fra selskapets kakaoprosjekter i Ghana til nedlasting, samt casestudier på: http://www.mondelezinternational.com/MediaCenter/country-press-releases/us/2012/Pages/multi_media_11162012.aspx.

Kontakt:

Anders Carne

46 70 555 0890

acarne@mdlz.com

Om Mondelēz International

Mondelēz International, Inc (NASDAQ: MDLZ) er global markedsleder innen sjokolade, kjeks, sukkervarer, kaffe og pulverdrikker. Mondelēz International har en årlig omsetning på ca. 36 milliarder dollar og har selskaper i mer enn 80 land. I Norden er vi ledende innen sjokolade, kaffe, kremost og sjokoladedrikk. I vår produktportefølje har vi velkjente merkevarer som Freia, Daim, Kvikk Lunsj, Kong Haakon, V6, Stimorol, Philadephia, Regia, O´boy, Oreo, Ritz og Tassimo .

Mondelēz International i Norden har ca. 1600 ansatte. I Norge finnes vi i Oslo. Les mer på vår webside: www.kraftfoodsnordic.com

Dagens selskap i Europa vil være heleid av Mondelēz International, men det juridiske firmanavnet er fortsatt Kraft Foods Inc. frem til og med 29. April 2013.