Kraft Foods investerer i Freia-produksjonen i Oslo

Styret i Kraft Foods Norge har i dag vedtatt en moderniseringsplan for fabrikken i Oslo. Det skal investeres ca 50 mill kroner i bygningsmessige endringer, maskiner og utstyr for å effektivisere produksjonen. For at all produksjon skal kunne samles i én bygning, overføres produksjonen av enkelte mindre sjokolader til Kraft Foods Litauen i Kaunas. Bemanningen i fabrikken blir over en toårsperiode redusert med 120 ansatte som følge av modernisering, av disse er 30 arbeidsplasser i Oslo knyttet til flytting av produksjon til Litauen. Det er satt av inntil 60 mill kroner for å hjelpe ansatte som blir berørt av omstillingen. Målet er å gjennomføre omstillingen uten oppsigelser. Kraft Foods har i dag vedtatt tiltak for å styrke virksomheten i Oslo. Dette betyr at det vil bli investert ca 50 mill kroner i oppgradering og modernisering av virksomheten slik at den mer enn 100 år gamle fabrikken blir enda bedre rustet for fremtiden. - Vårt mål er å sikre vår posisjon og videre utvikling i markedet. En varig og konkurransedyktig produksjon på Rodeløkka er en forutsetning for å lykkes sier Stefan Granlund Sjokoladeproduksjonen vil samles i en bygning som med påbygging og ombygging vil gi en effektiv og fremtidsrettet produksjon av sjokoladeplater (Melkesjokolade, Firkløver, Helnøtt, kokesjokolade osv), Kvikk Lunsj, Melkerull, Smil, Krokanrull, og andre ruller samt m, Non Stop, Toffin og andre poseprodukter. Samtidig vil produksjonen av enkelte mindre sjokoladevarianter flyttes fra Oslo til vår fabrikk i Litauen. De norske sjokoladene som flyttes utgjør ca. 6 prosent av Oslo-fabrikkens produksjonsvolum. I tillegg flyttes produksjonen av enkelte sjokolader som lages utelukkende for eksport. Produksjonen av enkelte husholdningsprodukter (gele, bakepulver og vaniljesukker) vil også bli flyttet ved utgangen av 2006. Disse produktene utgjør ca. 5 prosent av dagens produksjonsvolum, og fremtidig produksjonssted er ennå ikke fastsatt. - Det viktigste for oss er at vi nå styrker produksjonen her i Oslo. Produksjonen i Oslo vil fortsatt være større enn vårt totale salg av sjokolade i Norge. Samtidig er det klart at den nedbemanning som vil skje de neste to årene blir en tung prosess. Det er alltid leit når ansatte må slutte, sier administrerende direktør Stefan Granlund. Det blir behov for å redusere antall ansatte i fabrikken både blant operatører og funksjonærer i perioden sommeren 2006 til utgangen av 2007 Det er avsatt inntil 60 mill. kroner til å hjelpe ansatte over i annet arbeid, eller på annen måte støtte ansatte i omstillingsprosessen. - Vårt siktemål er at vi ikke skal måtte si opp noen. Vi vil ha en aktiv prosess sammen med fagforeningene for å hjelpe de som blir berørt av nedbemanningen over i nytt arbeid eller hjelpe på annen måte, forsikrer Stefan Granlund. Dette prosjektet iverksettes for å styrke produksjonen i Oslo. I løpet av de siste 12 år er det allerede investert mer enn 870 millioner her. Fabrikken i Oslo er den klart største sjokoladefabrikken i Norge og det vil den fortsatt være. Kontaktperson: Lise Bergan Tittel: Informasjonsdirektør Tel:22 04 44 57 Mobil: 932 51 114 e-mail:lbergan@krafteurope.com Kraft Foods er et av verdens største næringsmiddelselskap med ca 100 000 medarbeidere. Vi opererer i 155 land og omsetter for ca 32 milliarder USD. Med sterke varemerker som Kraft, Nabisco, Philadelphia, Jacobs, Oscar Mayer, Maxwell House og Post er Kraft Foods ledende innen blant annet snacks (inkl sjokolade), drikker, ost, ferdiglagede retter og andre næringsmidler. Kraft Foods i Norden har ca 2 400 ansatte og omsetter for ca 790 millioner USD. I Norden er vi ledende innen sjokolade, kaffe, ferskost og sjokoladedrikk. Sterke varermerker er blant annet Freia, Marabou, Daim, Twist, Japp, Gevalia, Maarud, Estrella, Philadelphia, og O’boy. I Norge finnes vi i Oslo og på Disenå. Les mer på vår webside: www.kraftfoodsnordic.com. Kraft Foods Norge, Johan Throne Holsts plass 1 P.O. Box 6658 Rodeløkka NO-0502 Oslo, Norway Tel: + 47 22 04 40 22. Fax +47 22 37 96 48