Kraft Foods skifter navn til Mondelēz International

I dag feirer Mondelēz International, verdens ledende produsent av sjokolade, kjeks og godteri, lanseringen av sitt nye globale navn. Feiringen er en del av et verdensomspennende arrangement for Mondelēz Internationals mer enn 100.000 ansatte i 80 land.

Mondelēz International, tidligere kjent som Kraft Foods, produserer noen av verdens mest kjente og kjære varemerker som Cadbury, Jacobs, LU, Milka, Nabisco, Oreo, Tang og Trident.

- Dette er en helt spesiell dag for oss. Vi lanserer vårt nye navn, Mondelēz International - et globalt kraftsenter som vil glede mennesker over hele verden, sier Irene Rosenfeld, styreleder og administrerende direktør i Mondelēz International.

Navneendringen kommer som et resultat av at selskapet 2. oktober sluttførte fisjoneringen av sin Nord-amerikanske dagligvaredrift. Det nye navnet, Mondelēz International, skal vekke assosiasjoner til en «verden av deilige produkter».

- I all beskjedenhet er vi verdens beste nyetablerte bedrift, med 36 milliarder dollar i omsetning og kjente og kjære merker som Cadbury, Jacobs, LU, Milka, Nabisco, Oreo, Tang og Trident, sier Irene Rosenfeld, styreleder og administrerende direktør i Mondelēz International.

Med 13 milliarder dollar i omsetning, representerer Europa 37% av Mondelēz Internationals marked og spiller en avgjørende rolle i den globale strategien.

- Mondelēz International er en klar leder i det europeiske snack-markedet som anslås å være på 335 milliarder dollar, med sterke posisjoner innen sjokolade, kjeks, godteri og kaffe. Allerede som nummer 1 i 10 viktige land, er vi unikt posisjonert for å kunne levere topp resultater i et utfordrende økonomisk miljø, sier Tim Cofer, president for Mondelēz International Europa.

Som verdens største kjøper av Rainforest Alliance sertifisert kaffe og fairtrade sertifisert kakao, fortsetter Mondelēz International å fokusere på sine ambisiøse mål for bærekraft, og er for eksempel godt på vei til å nå målet om at 100% av kaffebønnene til selskapets europeiske kaffemerker skal være produsert på bærekraftig vis innen 2015.

- Vi arbeider for å kunne tilby små øyeblikk av glede, som samtidig kan være små skritt på veien mot en mer bærekraftig verden, fortsetter Tim Cofer, president for Mondelēz International Europa.

Mondelēz International har eksistert på det norske markedet siden 1892, først som Freia, og senere som Kraft Foods. Norske bestselgere inkluderer Freia melkesjokolade, Oreo kjeks, Tassimo kaffemaskiner og kapsler, Regia kakao, Stimorol og Bassets godteri. Selskapet har i dag 500 ansatte i Norge, og holder til på Rodeløkka i Oslo.

- Selv om navnet er nytt, kan vi spore vår historie i Norge tilbake til etableringen av Freia, og i dag starter vi på enda et kapitel. Vi skal feire denne dagen med å gjøre det vi er best til: Å skape små, gode øyeblikk, sier Dina R. Thune, administrerende direktør i Norge.

Vår nåværende virksomhet i Europa og Norge er eid av Mondelēz International, men selskapsnavnet vil være det samme frem til 29. april 2013. Kraftfoods.com-adressene fungerer fortsatt, men dere kan allerede nå begynne å oppdatere systemene deres med våre nye adresser.

Om Mondelēz International, Europa
Mondelēz International har over 26,000 ansatte i 17 europeiske land og er ledende innen sjokolade, kjeks, kaffe, ost, tyggegummi og godteri. Produktporteføljen inneholder kjente og kjære merkevarer som Cadbury, Milka, Toblerone, Carte Noire, Tassimo, Oreo, Trident, Halls og Philadelphia. Mondelēz International er verdens største innkjøper av fairtrade kaffe og kakao. Vårt mål er at 100 % av kaffebønnene til Mondelēz Internationals europeiske kaffemerker skal være produsert på en bærekraftig måte innen 2015.

Om Mondelēz International
Mondelēz International er verdensledende innen sjokolade, kjeks, tyggegummi, godteri, kaffe og pulverdrikker. Selskapet består i dag av snacks og næringsmiddeldivisjonen til tidligere Kraft Foods etter at selskapet utfisjonerte sin nordamerikanske næringsmiddelvirksomhet i oktober 2012. Mondelēz Internationals portefølje består av merkevarer som Cadbury og Milka sjokolade, Jacobs kaffe, LU, Nabisco og Oreo kjeks, Tang pulverdrikker og Trident tyggegummi. Mondelēz International omsetter årlig for anslagsvis 36 milliarder dollar og distribuerer i mer enn 100 land.

For mer informasjon, se www.kraftfoods.no

For mer informasjon, kontakt:
Informasjonssjef Kristian Hvilen
khvilen@mdlz.com