• Kraft Foods/

Kraft selger snacksvirksomheten i Norden og Baltikum til FEPCO 1 AS et selskap eid av Herkules Private Equity Fund

Kraft Foods Inc. (NYSE: KFT) annonserer i dag at selskapet har underskrevet en avtale om å selge snacksvirksomheten i Norden og Baltikum til FEPCO 1 AS, et selskap basert i Norge, eid av det ledende norske investeringsfondet Herkules Private Equity Fund.

Avtalen inkluderer salg av Krafts snacksmerker Maarud og Estrella, som er ledende merkevarer i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Litauen, Latvia og Estland, og merket Taffel Chips i Danmark. Salget inkluderer aktiva og virksomhet i Norge og Sverige, samt aktiva i Litauen. Kraft anslår at 350 nordiske ansatte fra Disenå og Oslo i Norge og Angered og Upplands Väsby i Sverige vil gå over til den nye eieren.

Avtalen er nå til behandling hos lokale konkurransemyndigheter i respektive land, og det er forventet at godkjennelsen kommer senere i år.

"Dette er en riktig beslutning for Kraft og gir et utmerket nytt fundament for vår snacksvirksomhet i Norden og Baltikum", sier Piero Capizzi, VP Market & Customer Development Nordic and Central Europe. "Selv om Estrella og Maarud er høyt verdsatt av forbrukerne i disse landene, er den foreslåtte avtalen helt i tråd med vår globale strategi om å fokusere på hovedkategoriene. Det er innenfor disse vi kan utnytte konkurransefordelene våre og vinne konkurransen i markedet”.

Selskapets fokus i Norden og Baltikum er å skape ytterligere vekst i den sterke produktporteføljen innenfor hovedkategoriene sjokolade, kaffe, kjeks og ost, med kjente merkevarer som Freia og Marabou sjokolade, Gevalia kaffe, Philadelphia kremost og LU kjeks.