Mondelēz International investerer massivt i bærekraftig kaffedyrking

• Bærekrafttiltaket "Coffee Made Happy" vil fremme vekst i virksomheten.
  • Nesten halvveis til målet om at [1] alle europeiske kaffemerker innen 2015 skal komme fra en bærekraftig kilde.

Oslo, 29. oktober 2012 – Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) kunngjorde i dag at arbeidet med å gjøre selskapets kaffevirksomhet mer bærekraftig vil bli utvidet. "Coffee Made Happy" vil investere minst 200 millioner dollar i én million kaffedyrkingsvirksomheter innen 2020. Programmet er beregnet på å hjelpe neste generasjon gårdbrukere gjennom å oppmuntre, lære opp og gi dem evnen til å bedre sine levekår samt trekke nye generasjoner tilbake til småskala landbruk. Tilnærmingsmåten gjenspeiler Mondelēz Internationals verdier og bygger på vårt tidligere engasjement for at 100 prosent av vår europeiske kaffe skal komme fra bærekraftige kilder innen 2015.

"Coffee Made Happy er et dristig trekk som vil endre bransjen, og vi tror det er mulig," forteller Hubert Weber, President, Global Coffee. "Dette er riktig for gårdbrukerne, for miljøet og for virksomheten vår. Sammen kan vi bidra til at kaffedyrking blir et populært yrke for kommende generasjoner."

Coffee Made Happy planlegger å gjøre gårdbrukerne mer produktive og kaffedyrking i mindre skala mer lønnsomt ved å effektivisere rutinene i landbruket og bidra til å bygge opp mer bærekraftige kaffeprodusenter. Mondelēz International samarbeider allerede med aktører som 4C og Rainforest Alliance når det gjelder bærekraftig landbruk. Ved å utvikle dette samarbeidet ytterligere og opprette nye vil vi styrke eksisterende utviklingsprogrammer for kunnskap om forretningsvirksomhet i Vietnam, Peru og andre viktige kaffemarkeder.

Formålet med Coffee Made happy er å fremme bedre forhold for dyrking, som i det lange løp gir selskapet vekst, fordi flere og flere kunder er interessert i hvor deres kaffe kommer fra, hvordan den er dyrket og som det vokser.

"Vi mener at kaffe som er dyrket med glede, er en større fornøyelse å drikke," sier Roland Weening, Vice President, Marketing and Sustainability, Global Coffee. "Coffee Made Happy» vil vise forbrukerne at kaffe av høy kvalitet kan være både og bærekraftig.”

"I og med at miljøet og bønders velferd er så viktig for norske forbrukere, tror vi dette er et stort skritt i riktig retning." sier Ludwig Askemper, administrerende direktør i Mondelēz International i Norden.

Coffee Made Happy er Mondelēz Internationals nyeste plan for å gjøre hele leveransekjeden mer gjennomsiktig og bærekraftig, fra bønne til kopp. Gjennom de siste fem årene har selskapets europeiske fabrikker gjort store fremskritt når det gjelder å bruke ressurser mer effektivt, i tillegg til å resirkulere avfallet de produserer. Per i dag sender alle selskapets ti europeiske kaffefabrikker null avfall til fyllplasser. De planlegger dessuten å gjøre enda mer ved å ta i bruk nye produksjonsteknologier, resirkulere fraktmaterialer og velge mer bærekraftige transportmaterialer. Med Coffee Made Happy og vårt eksisterende kaffeengasjement har Mondelēz International inntatt en ledende posisjon når det gjelder å drive bransjen frem mot en mer bærekraftig fremtid.

[1] "Fra en bærekraftig kilde" definert som sertifisering eller verifisering fra tredjepart.

Anders Carne

46 70 555 0890

acarne@mdlz.com

Om Mondelēz International

Mondelēz International, Inc (NASDAQ: MDLZ) er global markedsleder innen sjokolade, kjeks, sukkervarer, kaffe og pulverdrikker. Mondelēz International har en årlig omsetning på ca. 36 milliarder dollar og har selskaper i mer enn 80 land. I Norden er vi ledende innen sjokolade, kaffe, kremost og sjokoladedrikk. I vår produktportefølje har vi velkjente merkevarer som Freia, Daim, Kvikk Lunsj, Kong Haakon, V6, Stimorol, Philadephia, Regia, O´boy, Oreo, Ritz og Tassimo .

Mondelēz International i Norden har ca. 1600 ansatte. I Norge finnes vi i Oslo. Les mer på vår webside: www.kraftfoodsnordic.com

Dagens selskap i Europa vil være heleid av Mondelēz International, men det juridiske firmanavnet er fortsatt Kraft Foods Inc. frem til og med 29. April 2013.

Sitater

Ludwig Askemper, administrerende direktør i Mondelēz International i Norden.