Oppsiktsvekkende om nordmenns kjeksvaner: Nordmenn er lite kjeks-fikserte

OSLO, 27.06.2011 – Nyhet fra Freia: 15 prosent - eller 750.000 nordmenn – tenker på kjeks en eller flere ganger i uken, viser en helt fersk undersøkelse gjennomført av Norstat, på vegne av Freia. Kvinner tenker mer på kjeks enn menn, og yngre tenker mer på kjeks enn eldre. Likevel er vi langt fra like kjeksfikserte som de kontinentale europeerne.

Undersøkelsen ble gjennomført i mai 2011 blant et representativt utvalg på 1.000 nordmenn. Der europeerne har kultur for å ha kjeks mellom de fleste måltidene, sparer gjerne nordmenn kjeks til helgen eller når vi skal ut på tur. Det viser seg dermed at nordmenn er vesentlig mindre kjeks-fikserte enn resten av Europa.

At kun 15 prosent av oss tenker på kjeks en eller flere ganger i uken er lavt, mener Freia. Den tradisjonsrike sjokoladeprodusenten ønsker nå å slå et slag for mer kjeks i hverdagen, ved å lansere Freia Melkesjokoladekjeks.

Særlig tenker Oslo-folk lite på kjeks, og vi synes jo det er bekymringsfullt om byfolk ikke har tid til kjeks i hverdagen. Desto mer gledelig er det at kvinner tenker mye på kjeks. At nesten hver femte kvinne tenker ofte på kjeks lover bra for fremtiden, mener Anne Grete Ellingsen, informasjonssjef i Kraft Foods.

Nordmenn drømmer om kjeks med Freia Melkesjokolade
På spørsmål om hvilken sjokolade folk flest ønsker å bringe inn i kjekslivet sitt, er det ingen over, og ingen ved siden. Folkefavoritten Freia Melkesjokolade leder klart an med ca. 40 prosent, fulgt av Firkløver og Daim.

Dette synes vi er spesielt gledelig. Freia Melkesjokolade har lenge hatt posisjonen som folkets favorittsjokolade, men at vi også er en så viktig del av nordmenns kjeksfantasier synes vi er særlig gledelig. Det er derfor vi nå har lansert det nye produktet Freia Melkesjokoladekjeks, sier Ellingsen.

150.000 nordmenn sliter med konsentrasjonen på grunn av tanker om kjeks
Tre prosent – eller 150.000 nordmenn – oppgir at de sliter med konsentrasjonen fordi de tenker på kjeks. Dette gjelder særlig unge under 30 år, og de som bor i Oslo. Undersøkelsen viser at selv om Oslo-folk ikke tenker på kjeks særlig ofte, mister de lettere konsentrasjonen når de først tenker på kjeks.

Omtrent en av 10 under 30 år oppgir at det hender at de mister konsentrasjonen fordi de tenker på kjeks. Det synes også tydelig at når man passerer 50 år, så tenker man ikke like mye på kjeks som i ungdomsårene – kun en prosent av de eldste lar fantasier om kjeks gå utover konsentrasjonen.

Fortsatt plass til mer kjeks i media
På spørsmål om det er for mye kjeks i tv, radio og avis, svarer 450.000 (ni prosent) at det er for mye kjeks i media. Men flertallet mener at samfunnet vårt fortsatt ikke er blitt for kjeks-fiksert.

Vi ønsker på ingen måte å utøve kjekspress i media eller mot den norske befolkningen, men samtidig viser undersøkelsen tydelig at det er plass til at kjeks i større grad også kan nytes i det offentlige rom, sier Anne Grete Ellingsen, informasjonssjef i Kraft Foods.

Anne Grete Ellingsen,
Informasjonssjef
aellingsen@kraftfoods.com

Om Freia Kjeks
Freia Melkesjokoladekjeks og Freia Firkløverkjeks er tilgjengelig i kiosk, på bensinstasjoner og i dagligvare.

Om Kraft Foods
Kraft Foods bygger et kraftfullt, globalt selskap med fokus på ”snacking” og med en uslåelig portefølje av varemerker folk er glade i. Med en årlig omsetning på ca. 48 milliarder dollar er vi verdens nest største næringsmiddelselskap. Vi lager velsmakende produkter til millioner av forbrukere i omlag 170 land.

I Norden er vi ledende innen sjokolade, kaffe, ferskost og sjokoladedrikk. I vår produktportefølje har vi velkjente merkevarer som Freia, Marabou, Daim, Twist, V6, Stimorol, Gevalia, LU, Philadelphia og O'boy.

Kraft Foods (www.kraftfoodscompany.com, NYSE: KFT) er medlem av Dow Jones Industrial Average, Standard & Poor's 500, Dow Jones Sustainability Index og Ethibel Sustainability Index.

Kraft Foods i Norden har ca. 1.700 ansatte.
I Norge finnes vi i Oslo. Les mer på vår webside www.kraftfoodsnordic.com. Kraft Foods Norge, Johan Throne Holsts plass 1, P.O. Box 6658 Rodeløkka, 0502, Oslo
Tlf: +47 22 04 40 22  Fax +47 22 04 40 92