Elance og oDesk fusjonerer

Report this content

Det fusjonerte selskapet vil drive internettbasert arbeid fremover og gi flere muligheter og mer fleksibilitet til millioner av frilansere og virksomheter i hele verden.

Mountain View, California, 18. desember 2013 – Elance og oDesk annonserte i dag at de har signert en fusjonsavtale. Begge selskapene er ledende markedsplasser for internettbasert arbeid som i sanntid kobler bedrifter til kvalifiserte frilansere. Kombinert vil de to selskapene gi talenter og bedrifter over hele verden en unik mulighet til å møtes og arbeide sammen, skape helt nye muligheter for arbeidsfleksibilitet for frilansere og tilgang til høyt kvalifiserte talenter for bedrifter. Det fusjonerte selskapet vil fortsette å betjene brukere på sine to separate, komplementære markedsplasser Elance.com og oDesk.com.

Elance har europeisk hovedkontor i Oslo.

Det nye selskapet vil være posisjonert for å levere de mest avanserte verktøyene for samarbeid online, for å investere mer i teknologi og gi flere muligheter for bedrifter og frilansere over hele verden. Det nye selskapet vil samlet ha et globalt nettverk bestående av mer enn 8 millioner frilansere og 2 millioner bedrifter i over 180 land med et estimert betalingsvolum til frilansere på 750 millioner dollar i 2013.

”Vi fusjonerer to fantastiske selskaper som har som målsetting å knytte verden sammen gjennom arbeid, og skape flere økonomiske og sosiale muligheter” sa Fabio Rosati, CEO i Elance. ”Akkurat som Amazon revolusjonerte varehandelen og Apple iTunes transformerte musikkbransjen, vil vi endre måten bedrifter rekrutterer og mennesker jobber på - online”. ”Denne fusjonen vil gi unik tilgang og fleksibilitet for talenter til å finne relevante jobber uavhengig av hvor i verden de befinner seg, og vil gi bedrifter i alle størrelser enklere tilgang til de beste, tilgjengelige talentene”.

”Denne fusjonen er en milepæl i utvikling av fremtidens måte å jobbe på”, sa CEO Gary Swart i oDesk. ”2,7 milliarder mennesker har idag internettilgang, og verdens talenter er klare for muligheten til å jobbe fleksibelt og danne team på nye måter enn hva tidligere var mulig. Det 422 milliarder dollar store bemanningsmarkedet er modent for fornyelse og innovasjon. Online arbeid vokser minst 10 ganger raskere enn bemanningsmarkedet generelt, og oDesk er meget glade for å kunne fusjonere med Elance for å kunne innovere dette markedet enda hurtigere”

De forventede strategiske fordelene med fusjonen er:

-          Store investeringer i teknologi, hvilket inkluderer verktøy for mer effektiv rekruttering, sømløse samarbeidsprosesser, forbedrede mobiltjenester og kompetanseutvikling

-          Økt kvalitet for alle brukere. Ved å kombinere våre utviklings- og dataanalyse-ekspertiser vil vi forbedre våre matchingalgoritmer og dermed presentere mer relevante frilansere for våre bedriftskunder og jobber som matcher frilanserens preferanser.

-          Økt vekst og skalerbarhet. Det globale bemanningsmarkedet er enormt og går i stadig større grad online. Sammen vil de to selskapene akselerere online bemanning og gi bedrifter og talenter flere muligheter til å vokse og utvikle seg

Fabio Rosati blir CEO i det fusjonerte selskapet, og oDesks styreleder Thomas Layton vil fortsette i samme rolle i det nye selskapet. Gary Swart vil fungere som strategisk rådgiver. Navnet på det fusjonerte selskapet vil bli annonsert etter at fusjonsavtalen er godkjent.

Forutsett godkjennelse fra offentlige myndigheter og andre sluttføringsvilkår vil fusjonen kunne tre i kraft i løpet av fire måneder. For mer informasjon se FAQ.

Elance

Lauren Schulte

Director, Marketing Communications

Epost: lschulte (at) elance dot com

oDesk

Shoshana Deutschkron

Director, Communications

Epost: shoshd (at) odesk dot com

Om Elance

Elance er stedet hvor mennesker arbeider annerledes. Som en pioner i dagens frilansrevolusjon er Elance en ledende markedsplass for arbeid via nettet. Elance brukes i dag av over 800.000 bedrifter og 3 millioner frilansere i mer enn 170 land. Globale selskaper, små og mellomstore bedrifter og gründere benytter seg av Elance frilansere, og bygger team av software- og webutviklere, web- og grafiske designere, markedsresearchere, dataanalytikere, markedsførere, kundeservicespesialister og administrative ressurser gjennom Elances løsninger. Mer enn 1.3 millioner frilansoppdrag publiseres på Elance årlig.

Elance er et privateid selskap med hovedkontor i Mountain View, California og  har sitt Europa-kontor i Oslo.  For mer informasjon besøk Elance.com og følg oss på LinkedIn og Twitter.

Om oDesk

oDesk er en ledende online arbeidsplattform som gir verdens beste talenter og bedrifter muligheten til å jobbe sammen, uavhengig av hvor i verden de befinner seg. Mer enn en million bedrifter er registrert på oDesk, og nær fem millioner frilansere med kompetanse og kvalifikasjoner er tilgjengelige via internett. Siden oppstarten har frilansere på oDesk tjent mer enn 1 milliard dollar samlet.

oDesk er et privateid selskap med hovedkontor i Redwood City, California. For mer informasjon besøk oDesk.com og følg dem på LinkedIn og Twitter

Tags: