Norske bedrifter finner kompetanse hos Elance

Report this content

Elance, verdens største formidlingsportal for frilansere og arbeidsgivere på nett, merker stadig større etterspørsel fra norske bedrifter. Det er tekniske ferdigheter innen programmering, web-design, bildebehandling og grafisk design som er mest etterspurt.

Norske bedrifter finner stadig mer av kompetansen de trenger via nettbaserte løsninger som Elance, verdens største markedsplass for frilansere og arbeidsgivere på jakt etter talenter. Selskapet med hovedkontor i Mountain View, California, satser for fullt i Europa og har etablert europeisk hovedkontor på IT Fornebu.

I perioden januar-november i år økte antall prosjekter lagt ut av norske arbeidsgivere med 50% sammenlignet med samme periode i 2012, ifølge tall fra en intern undersøkelse. Den største veksten finner vi innen kategorien design og multimedia (65% vekst), tett fulgt av oversetting (62% vekst) og IT og programmering (54% vekst).

En tydelig tendens blant norske arbeidsgivere er at de ofte samarbeider med de samme frilanserne over lengre tid og på flere prosjekter. Antall jobber basert på timepris økte mest, med 65% vekst. I gjennomsnitt hadde et norsk prosjekt på Elance et budsjett på rundt 8000 kroner. Det er bedrifter i Oslo, Drammen og Bergen som er mest aktive på Elance. Elance ser for seg fremtidens bedrifter som hybride organisasjoner med ansatte både "on-site" og "on-line." Selskapet satset på denne trenden allerede i 1999.

De ti mest etterspurt ferdighetene blant norske bedrifter på Elance er:

1. PHP
  2. Grafisk design
  3. HTML
  4. Adobe Illustrator
  5. Adobe Photoshop
  6. MySQL Administrering
  7. WordPress
  8. Logo-design
  9. Engelsk (tekstforfattere og innholdsoversettere)
  10. CSS

Elance satser blant annet i Skandinavia og har etablert europeisk hovedkontor på IT Fornebu.

___________________________________

Elance er et ledende selskap innen formidling av frilansere og oppdrag. Med rundt tre millioner registrerte brukere fra over 170 land og 800.000 selskaper er Elance verdens største markedsplass for frilansere og selskaper på jakt etter spisskompetanse. Store internasjonale selskaper, små- og mellomstore bedrifter og startups finner kompetansen de trenger hos Elance - often innen webdesign og grafisk design, app-utvikling og programmering. Hvert år legges mer enn 1,2 millioner jobber ut på Elance.

Elance har globalt hovedkontor i Mountain View, California. Det europeiske hovedkontoret ligger i Norge, på IT Fornebu utenfor Oslo. Besøk gjerne www.elance.com for mer informasjon.

Tags: