Scandi Standard, Nordens største kyllingvirksomhet, er opprettet

Report this content

Nå er det klart at CapVest Equity Partners (”CapVest”) og Lantmännen oppretter et nytt, ledende selskap innenfor kyllingmarkedet med over fem milliarder SEK i omsetning. Det nye selskapet, som får navnet Scandi Sstandard, har kjøpt Cardinal Foods AS i Norge fra CapMan og Kronfågelgruppen i Sverige og Danpo i Danmark fra Lantmännen.

Konkurransetilsynene i Norge, Sverige og Danmark har nå alle godkjent forretningen mellom Lantmännen og CapVest, og closing ble gjennomført i dag den 4. juni. Med den nye eierstrukturen er de riktige forutsetningene på plass for å utvikle forretningene ytterligere.

– Det at vi oppretter et nytt selskap er positivt for alle involverte. Vi skaper et godt grunnlag for et samlet fokus på kyllingvirksomheten. Vi samler nå noen av Skandinavias sterkeste varemerker som sammen representerer det hvite, sunne og klimasmarte kyllingkjøttet som er helt riktig for vår tid. Vi får større muligheter til produktutvikling og innovasjon som gir økt merverdi for kunder og forbrukere, sier Leif Bergvall Hansen, som er tiltenkt rollen som adm. dir. i det nye selskapet.

– Vi har valgt Scandi Standard som navn på det nye konsernet fordi vi er stolte over den fine standarden som skandinavisk kyllingproduksjon står for, og i et internasjonalt perspektiv holder vi en unikt høy standard, hvor for eksempel salmonellafrie produkter og antibiotika fritt fôr, er en selvfølge. Vårt oppdrag blir også i fremtiden å levere lokalt produsert kylling av høyeste kvalitet med fortsatt sterkt fokus på kvalitet, dyreomsorg, matvaresikkerhet og bærekraft, sier Leif Bergvall Hansen.

I det nye selskapet vil CapVest kontrollere 52 prosent av stemmene og Lantmännen 48 prosent.

Leif Bergvall Hansen, Scandi Standard, 0045 221 005 44

Om Scandi Standard
Scandi Standard er Nordens største kyllingprodusent med ledende posisjoner i Sverige, Danmark og Norge. Vi produserer, selger og markedsfører kjølt, fryst og foredlet kylling under de sterke varemerkene Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Vestfold Fugl, Ivars og Chicky World. I Norge produseres og selges også egg under varemerket Den Stolte Hane. Til sammen er vi ca. 1650 medarbeidere og har en omsetning på over fem milliarder SEK. Les gjerne mer på www.scandistandard.com

Om CapVest