• Kværner ASA/

Kværner ASA : Kværner tildelt Edvard Grieg-oppdrag for offshore påkobling og ferdigstillelsesassistanse

7. september 2012 - Lundin Norway AS har erklært en opsjon i kontrakten til Edvard Grieg plattformdekket på utførelse av offshore påkobling og ferdigstillelsesassistanse. Estimert verdi er 525 millioner kroner.

Kværner vant i mai i år en kontrakt for engineering, innkjøp og fabrikasjon (EPC) av dekket til Edvard Grieg-plattformen, med kontraktsverdi på 8 milliarder kroner. Lundin Norway AS har nå erklært en opsjon i kontrakten for gjennomføring av offshore påkobling og ferdigstillelsesassistanse, hvilket vil øke kontraktsverdien med om lag 525 millioner kroner.

Plattformdekket har en totalvekt på 21 000 tonn og består av en hovedmodul, en kombinert bolig- og utstyrsmodul, en prosessmodul og et flammetårn. Leveringstidspunkt er april 2015.

Som annonsert i januar, skal Kværner også levere stålunderstellet til Edvard Grieg-plattformen under en egen EPC-kontrakt. Stålunderstellet veier 14 500 tonn og vil bli levert fra Kværners spesialiserte verft for stålunderstell på Verdal våren 2014, cirka ett år før dekket.

Edvard Grieg-feltet er et oljefelt i Nordsjøen. Produksjonen forventes å komme i gang mot slutten av 2015, med en forventet brutto produksjonstopp på rundt 90 000 fat per dag. Oljen vil bli prosessert og transportert i en ny rørledning til Grane-feltet og videre via Granes rørsystem til Sture-terminalen. Lundin Norway AS er operatør og eier 50 prosent av lisensen. Wintershall og RWE Dea eier henholdsvis 30 og 20 prosent.

Kontraktspartner for plattformdekket er Kværner Stord AS.

Odd Naustdal, kommunikasjonssjef Kværner, mobil: +47 905 76 079.

Investor relations:
Ingrid Aarsnes, SVP Investor Relations, Kværner, tel: +47 67 59 50 46, mobil: +47 950 38 364.

Kværner ASA er en ledende, spesialisert leverandør av ingeniørtjenester, anskaffelser og fabrikasjonstjenester (EPC) til offshore olje- og gassplattformer og landbaserte anlegg. Selskapet har mer enn 3 200 HMS-fokuserte, høyt kvalifiserte og erfarne medarbeidere og består av både datterselskaper og tilknyttede selskaper ("Kværner gruppen"). Kværner er en internasjonal leverandør som planlegger og realiserer noen av verdens mest krevende prosjekter som en foretrukket partner for olje- og gassoperatører innenfor både opp- og nedstrømsvirksomhet, industriselskaper, samt ingeniør- og fabrikasjonsleverandører.

I 2011 hadde Kværner gruppen av selskaper en samlet omsetning på mer enn 13 milliarder kroner. Selskapet hadde en ordrebok per 30. juni 2012 på mer enn 23 milliarder kroner. Kværner ble børsnotert på Oslo Børs 8. juli 2011 med tickerkoden "KVAER". For mer informasjon se www.kvaerner.com.