Kværner ASA : Kværner tildelt mer offshore-arbeid på Johan Sverdrup

10. august 2018 - Equinor har tildelt Kværner i fellesskap med Aker Solutions ytterligere offshore-arbeid på Johan Sverdrup. Kontrakten har for Kværners del en estimert verdi på rundt 100 millioner kroner.

Kværner er en av hovedleverandørene i utviklingen av Johan Sverdrup-feltet. Kværner har så langt levert tre stålunderstell, og er nå full gang med å bygge utstyrs- og boligplattformen og fase to-modulen til stigerørsplattformen. I tillegg er Kværner sammen med Aker Solutions i full sving med gjennomføringen av offshore påkoblingen av stigerørsplattformen, hvilket er den største påkoblingsjobben på feltet.

Equinor har nå bekreftet opsjoner i kontrakten for påkoblingsjobben av Johan Sverdrup stigerørsplattform for ytterligere offshorearbeid for Kværner og Aker Solutions, for gjennomføring av påkobling og ferdigstillingsassistanse av bolig- og utstyrsplattformen og offshorearbeid i forbindelse med fase to av stigerørsplattformen.

- Vi er svært tilfreds med å ha blitt tildelt disse opsjonene sammen med Aker Solutions, som en fortsettelse av arbeidet vi allerede er i gang med på Johan Sverdrup-feltet. Det bekrefter Kværners sterke posisjon når det gjelder å levere offshore påkoblingsprosjekter på tid og som avtalt med kunden. Tildelingen er også en inspirasjon i vårt utrettelige arbeid med å styrke Kværners konkurransekraft, sier Hans Petter Mølmen, konserndirektør for «New Solutions» i Kværner.

Fellesprosjektet med Aker Solutions er basert på en 50/50-modell hvor Kværner formelt er en underleverandør til Aker Solutions. Det integrerte prosjektteamet vil jobbe tett med Equinor også i fortsettelsen, og assistere i alle deler av prosjektgjennomføringen. Arbeidsomfanget består hovedsakelig av planlegging, ledelse og påkobling av Johan Sverdrup utstyrs- og boligplattform, samt påkoblingsarbeid i forbindelse med fase to-modifikasjonene av stigerørsplattformen.

- Offshore-arbeidet vi allerede er i gang med har god framdrift og vi er på plan. Vi ser fram til å fortsette det gode samarbeidet med Aker Solutions i et felles prosjektteam, sier Mølmen.

Forberedelsene til prosjektet starter denne høsten. Offshoreperioden for utstyrs- og boligplattformen har planlagt oppstart våren 2019.

Fullt mobilisert er det ventet at prosjektet vil ha en bemanning på rundt 3-400 personer i rotasjon.

Odd Naustdal, kommunikasjonssjef, Kværner, Mob: +47 905 76 079, epost: odd.naustdal@kvaerner.com

Torbjørn Andersen, Head of Communications, Kvaerner, Mob: +47 928 85 542, email: torbjorn.andersen@kvaerner.com

Kværner er en ledende, spesialisert leverandør av ingeniørtjenester, anskaffelser og fabrikasjonstjenester (EPC) til offshore olje- og gassplattformer og landbaserte anlegg. Kværner ASA består av både datterselskaper og tilknyttede selskaper ("Kværner gruppen") og er en internasjonal leverandør og foretrukket partner for olje- og gass operatører, samt andre ingeniør- og fabrikasjonsselskaper. Kværner og selskapets rundt 2 600 HMS-fokuserte og erfarne medarbeidere er anerkjent for å planlegge og gjennomføre noen av verdens mest krevende prosjekter.

I 2017 hadde Kværners Field Development segment en samlet omsetning på 7,6 milliarder kroner. Selskapet hadde en ordrebok per 30. juni 2018 på 11,2 milliarder kroner. Kværner er notert på Oslo Børs med tickerkoden "KVAER". For mer informasjon, se www.kvaerner.com.

To subscribe or unsubscribe to our press releases, please see our web page: http://www.kvaerner.com/subscribe