Kværner ASA : Resultat tredje kvartal 2011

1. november 2011 - Kværners driftsinntekter i tredje kvartal 2011 endte på 2 623 millioner kroner. Resultat før skatt, renter, av- og nedskrivninger (EBITDA) var 169 millioner kroner, hvilket resulterte i en EBITDA-margin på 6,2 prosent.

- Tredje kvartal har vært et driftsmessig solid kvartal, med et økonomisk resultat i tråd med selskapets forventede aktivitetsnivå, sier Jan Arve Haugan, konsernsjef i Kværner ASA.

Driftsinntektene i tredje kvartal endte på 2 623 millioner kroner, sammenlignet med 3 237 millioner kroner i tredje kvartal 2010, tilsvarende en nedgang på 19 prosent. Nedgangen skyldes lavere aktivitet i de fleste av Kværners forretningsområder i løpet av kvartalet. Den forventet lavere aktiviteten har sammenheng med sammensetningen av dagens prosjektportefølje og innfasingstidspunkt for de ulike prosjektene.

Tre viktige prosjekter ble ferdigstilt i henhold til plan i tredje kvartal: Gulf LNG regassifiseringsterminal, Skarv FPSO inshore og offshorearbeidet på Kashagan hook-up.

EBITDA for tredje kvartal 2011 endte på 169 millioner kroner, en økning på 72 millioner sammenlignet med 97 millioner kroner i tilsvarende kvartal i fjor. EBITDA-marginen for tredje kvartal 2011 var dermed 6,4 prosent, sammenlignet med 3,0 prosent samme kvartal i 2010. Kvartalets EBITDA er hovedsakelig et resultat av bidrag fra prosjekter innenfor forretningsområdene North Sea og International som er i ferd med å ferdigstilles. Det er ikke ventet vesentlige ytterligere bidrag fra disse prosjektene.

Ordreinngangen i tredje kvartal endte på 1 105 millioner kroner, sammenlignet med 4 237 millioner kroner i tredje kvartal 2010. Per 30. september 2011 var ordrereserven 11 855 millioner kroner, en nedgang på 1 441 millioner kroner fra 30. juni 2011. Netto kontantbeholdning endte på 1 678 millioner kroner ved utløpet av 3. kvartal, sammenlignet med 1 773 millioner kroner ved utløpet av 2. kvartal. Sammen med selskapets lånefasiliteter, sikrer dette tilgang til en likviditetsreserve på 4.6 milliarder.

- Dagens prosjektportefølje innebærer at et fåtall av Kværners prosjekter vil pågå gjennom hele 2012. På kort sikt medfører dette at vi forventer et lavere resultat inntil nye prosjekter er vunnet og har begynt å bidra til resultatet. Samtidig legger dagens prosjektportefølje forholdene til rette for Kværner å kunne ta del i det eksepsjonelt store markedet som ligger foran oss, avslutter Haugan.

ENDS

Mariken Holter, kommunikasjonsdirektør i Kværner, Tel. +47 67 52 74 35, Mob. +47 917 87 358

Investor Relations:
Ingrid Aarsnes, direktør Investor Relations i Kværner, Tel. +47 67 59 50 46, Mob. 950 38 364

Om Kværner

Kværner ASA er en ledende, spesialisert leverandør av ingeniørtjenester, anskaffelser og fabrikasjonstjenester (EPC) til offshore olje- og gassplattformer og landbaserte anlegg. Selskapet har over 3 500 HMS-fokuserte, høyt kvalifiserte og erfarne medarbeidere og består av både datterselskaper og tilknyttede selskaper ("Kværner gruppen"). Kværner er en internasjonal leverandør som planlegger og realiserer noen av verdens mest krevende prosjekter som en foretrukket partner for olje- og gassoperatører innenfor både opp- og nedstrømsvirksomhet, industriselskaper, samt ingeniør- og fabrikasjonsleverandører.

I 2010 hadde Kværner gruppen av selskaper en samlet omsetning på 13.3 milliarder kroner. Selskapet hadde en ordrebok per 30. september 2011 på nesten 12 milliarder kroner. Kværner ble børsnotert på Oslo Børs 8. juli 2011 med tickerkoden "KVAER". For mer informasjon se www.kvaerner.com.

Fullstendig rapport og presentasjon på engelsk kan lastes ned under og på
www.kvaerner.com

This information is subject of the disclosure requirements pursuant to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.