Kværner ASA: Bedre drift - høyere marginer

14. juli 2016 - Forbedret drift - høyere marginer. Kværner økte den justerte EBITDA marginen til 5,7 prosent i andre kvartal. Dette er en økning fra 3,5 prosent i tilsvarende kvartal i fjor og opp fra 4,8 prosent i første kvartal i år. Vi har fokusert på å levere forutsigbart og kontinuerlig forbedring av produktivitet og kostnader. Dette bidrar positivt til våre finansielle resultater, sier Jan Arve Haugan, konsernsjef i Kværner.

I løpet av de siste årene har Kværner arbeidet aktivt med å forbedre kostnader, kvalitet, produktivitet og konkurranseevnen. Dette arbeidet gir nå resultater på den eksisterende prosjektporteføljen. Flere av Kværners prosjekter har bonuser og insentiver knyttet til gode leveranser og oppnåelsen av viktige milepæler, spesielt mot slutten av prosjektene.

«Vi ser at forbedret drift i de pågående prosjektene vil ha positiv innvirkning på resultatene i prosjektene i løpet av de neste kvartalene. Vi forventer at EBITDA-marginen for andre halvår 2016 og for hele 2016 vil bli høyere enn tilsvarende perioder i fjor», sier Haugan.

Driftsinntektene, inkludert andel av felleskontrollert virksomhet (Field Development segmentet) var i siste kvartal 2 475 millioner kroner, sammenliknet med 3 794 millioner kroner i tilsvarende kvartal i 2015. Driftsinntektene inkludert andel av felleskontrollert virksomhet for de første seks månedene i år var 5 260 millioner kroner mot 7 967 millioner kroner på samme tid i fjor. Tilhørende EBITDA for første halvår var 245 millioner kroner i både 2016 og 2015. Den økte EBITDA-marginen reflekterer bedret drift.

30. juni 2016 var ordrereserven på 10 172 millioner kroner mens den var 12 054 millioner kroner etter første kvartal 2016.

For andre halvår 2016, forventer Kværner at et begrenset antall prosjekter i relevante segmenter vil tildeles. Konkurransen er fortsatt hard, men Kværners forbedringstiltak som er gjennomført de siste årene har økt konkurranseevnen. Kværner posisjonerer seg for nye prospekter som forventes å tildeles i 2016, 2017 og 2018, både i det norske markedet og i andre utvalgte regioner.
Kværner er gjeldfritt, og har en netto kontantbeholdning på over 2,4 milliarder kroner. Dette reflekterer en netto økning i kontant- og bankbeholdningen i andre kvartal på 325 millioner kroner.

«Det er viktig for oss å vinne nye kontrakter for å sikre et godt aktivitetsnivå også de neste årene. Vi ser at det kan komme en forsiktig utvikling i markedet i en mer positiv retning i løpet av det neste året. Kundene krever at leverandørene må vise en evne til å levere forutsigbart og å demonstrere en tilstrekkelig finansiell robusthet. Kværners solide finansielle posisjon er en konkurransefaktor i posisjoneringen mot nye kontrakter. Dette gir også fleksibilitet til å forfølge utvalgte muligheter for strategisk utvikling i sammenheng med de pågående endringene i markedet», sier Jan Arve Haugan.

Fullstendig rapport og presentasjon på engelsk kan lastes ned under og på www.kvaerner.com.

Investor henvendelser:
Idar Eikrem, CFO & EVP, Kvaerner, Mob: +47 950 28 363

Media henvendelser:
Torbjørn Andersen, Head of Communications, Kvaerner, Mob: +47 928 85 542,email: torbjorn.andersen@kvaerner.com

I 2015 hadde Kværner gruppen en samlet omsetning på over 12 milliarder kroner. Selskapet hadde en ordrebok per 30. juni 2016 på 10,2 milliarder kroner. Kværner er børsnotert på Oslo Børs med tickerkoden "KVAER". For mer informasjon se www.kvaerner.com