Kværner ASA: Johan Sverdrup plattform setter ny standard for ferdigstillelse

15. mars 2019 - Johan Sverdrup utstyrs- og boligplattform er klar for transport til felt. Plattformen setter en ny standard for hvor komplett en installasjon kan være før avreise, noe som resulterer i lavere kostnader og kortere tid før produksjonsstart og inntekter til samfunnet. Plattformen er levert av et samarbeidsprosjekt bestående av Kværner og KBR, og den er levert på tid og budsjett.

Equinor og de andre lisenspartnere, KBR og Kværner markerer i dag at plattformen er klar for avreise, med en symbolsk fjerning av plattformens fortøyningstrosser. I løpet av de nærmeste dagene vil den bli tauet ut av tørrdokken ved Kværners verft på Stord og transportert til Johan Sverdrup-feltet av tungløftfartøyet Pioneering Spirit.

Plattformdekket til Johan Sverdrup utstyrs- og boligplattform var ferdig bygget så tidlig som i oktober 2018. Gjennom vinteren har alle systemer blitt grundig testet og klargjort for avreise. Plattformen ble formelt overlevert til Equinor allerede 15. februar kl. 12.00, nøyaktig som avtalt da kontrakten ble signert for tre og et halvt år siden.

«Kontrakten ble signert 8. juni 2015, midt i oljenedturen. Vi gikk inn i prosjektet med ambisiøse målsetninger både på sikkerhet, produktivitet og kostnadsforbedringer. Jeg er stolt av å kunne slå fast at vi i et nært samarbeid mellom Equinor, KBR og Kværner har nådd prosjektmålsetningene», sier Kværners konsernsjef Karl-Petter Løken.

Plattformen inneholder et avansert kontrollrom og ulike systemer som gjør plattformen til nervesenteret for Johan Sverdrup-feltet. Plattformen består i tillegg av en boligmodul med 560 sengeplasser.

Utstyrs- og boligplattformen er en av fire plattformer i første fase av Johan Sverdrup-utbyggingen. Plattformen er en komplett leveranse fra fellesprosjektet Kværner-KBR, med Leirvik AS som en viktig leverandør av boligmodulen. Det nære samarbeidet mellom Equinor, KBR, Kværner og Leirvik har vært avgjørende for den vellykkede leveransen av plattformen.

«Prosjektet har nådd samtlige milepæler gjennom hele perioden, og er et skoleeksempel på godt samarbeid mellom kunde og leverandører. Vi har levert en plattform som er så tett opptil «plug and play» som det er mulig å få den, og det er i stor grad takket være en konstruktiv og åpen dialog mellom alle involverte i prosjektet», sier prosjektleder Jan Tore Elverhaug.

Johan Sverdrup utstyrs- og boligplattform er en av de første norske plattformene som blir transportert til felt av Pioneering Spirit. Fartøyets store løftekapasitet gjør at plattformen kan installeres på felt i ett enkelt løft, hvilket har gjort det mulig å ferdigstille og teste nesten alle deler av plattformen mens den fortsatt lå på land. Prosjektet går nå over i en ny fase nærmest uten utestående arbeid, hvilket er positivt for både sikkerhet og lønnsomhet.

Kontrakten hadde ved signering en verdi for Kværner og på 6,7 milliarder kroner. På topp var rundt 2000 personer involvert i prosjektet, fra Kværner, KBR, Leirvik og underleverandører.

Kværner har benyttet prosjektet til å implementere en rekke forbedringstiltak, ikke minst en ny byggemetode som er skreddersydd for «Storen», den store sammenstillingskranen ved verftet på Stord. Gjennom denne byggemetoden har det vært mulig å bygge plattformen i større deler, øke andelen av arbeid som skjer på bakkenivå og redusere antallet skjøtesoner.

Invitasjon til «sailaway» seremoni

Media inviteres til å overvære en seremoni på Kværners verft på Stord for å markere at plattformen er klar for avreise. Det vil være taler av olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg, Stord-ordfører Gaute Epland, Equinors konserndirektør Arne Sigve Nylund, Kværners konsernsjef Karl-Petter Løken og konserndirektør Jan Egil Brændeland i KBR.

Media som ønsker å delta bes melde seg på til kommunikasjonssjef Odd Naustdal, mob: 905 76 079 / e-post: odd.naustdal@kvaerner.com.

Odd Naustdal, Kommunikasjonssjef / Head of Communications West Norway Kværner, Mobile: +47 905 76 079.e-mail: odd.naustdal@kvaerner.com

Torbjørn Andersen, Vice President IR & Communications, Kvaerner, Mob: +47 928 85 542, email: torbjorn.andersen@kvaerner.com

Idar Eikrem, EVP & CFO, Kvaerner, Mob: +47 950 28 363, email: ir@kvaerner.com

I 2018 hadde Kværners Field Development segment en samlet omsetning på 7,2 milliarder kroner. Selskapet hadde en ordrebok per 31. desember 2018 på 10,6 milliarder kroner. Kværner er notert på Oslo Børs med tickerkoden "KVAER".

For mer informasjon, se www.kvaerner.com. For å abonnere eller avslutte abonnementet på våre pressemeldinger, vennligst gå til denne nettsiden: http://www.kvaerner.com/subscribe