Kværner ASA: Kværner gjenvinner Statfjord A - fire tiår år etter leveransen

2. mai 2019 - Kværner er tildelt en kontrakt fra Allseas for demontering og gjenvinning av dekket til Equinors Statfjord A plattform i Tampen-området i Nordsjøen. Statfjord A ble opprinnelig bygget ved Kværners spesialiserte verft på Stord. 42 år etter utseilingen til feltet, er det nå klart at plattformdekket returnerer til Stord for å avslutte sin livssyklus. Ambisjonen er å gjenvinne mer en 98 prosent av materialene til nye formål.

Plattformen består av et betongunderstell (GBS) som står på havbunnen og bærer vekten av plattformdekket på omtrent 48 000 tonn. Både betongunderstellet og plattformdekket ble levert av Kværner på 1970-tallet. Statfjord A har bidratt til store deler av Norges olje- og gassproduksjon siden starten 24. november 1979. Plattformen var den første installasjonen på Statfjord-feltet, som har vært Norges mest produserende oljefelt.

Equinor har valgt Allseas til å gjennomføre all prosjektering, forberedelse, fjerning og avhending av plattformdekket av Statfjord A-plattformen. Dette inkluderer også de marine operasjonene, inkludert løfting av plattformdekket fra betongunderstellet og transporten til land på verdens største løftefartøy, Pioneering Spirit. Ved ankomst til Kværners verft på Stord vil plattformdekket bli overført til lekteren Iron Lady før innlasting til gjenvinningsanlegget. Kværners arbeid inkluderer klargjøring av kaiområdet for innlasting, assistanse i forbindelse med innlastingen og gjennomføringen av demontering av plattformdekket.

Gjenvinningsanlegget befinner seg ved siden av Kværners anlegg for bygging av nye plattformer. Dette gir synergier i forbindelse med HMS og kostnadseffektiv gjennomføring av prosjekter.

«Statfjord A har skapt verdier og sysselsetting i flere tiår. Dette fortsetter når vi starter prosessen som gjør det mulig å gjenbruke tusenvis av tonn med høyverdige materialer for fremtidige formål. Vi er glade for å være involvert i gjenvinningen av den største strukturen som fjernes fra norsk sokkel så langt. Omfanget av dette prosjektet vil gi en styrking av Kværners toppmoderne anlegg for gjenvinning av offshore-installasjoner», sier Karl-Petter Løken, konsernsjef i Kværner.

Odd Naustdal, Kommunikasjonssjef, Kværner, Mob: +47 905 76 079, epost: odd.naustdal@kvaerner.com

Torbjørn Andersen, Vice President IR & Communications, Kværner, Mob: +47 928 85 542, email: torbjorn.andersen@kvaerner.com

Idar Eikrem, EVP & CFO, Kværner, Mob: +47 950 28 363, email: ir@kvaerner.com

I 2018 hadde Kværners Field Development segment en samlet omsetning på 7,3 milliarder kroner. Selskapet hadde en ordrebok per 31. desember 2018 på 10,6 milliarder kroner. Kværner er notert på Oslo Børs med tickerkoden "KVAER". For mer informasjon, se www.kvaerner.com.

To subscribe or unsubscribe to our press releases, please see our web page: http://www.kvaerner.com/subscribe