Kværner ASA: Kværner vinner sitt fjerde stålunderstell for Sverdrup

31. oktober 2018 - Kværner signerer i dag kontrakten med Equinor for levering av stålunderstellet for prosessplattformen til Fase 2 av Johan Sverdrup. Dette blir Kværners fjerde stålunderstell til Johan Sverdrup-feltet, vår tids største industriprosjekt. Verdien på dagens kontrakt er om lag 900 millioner kroner.

Understellet til fase 2 prosess-plattformen skal leveres våren 2021. Aktiviteten vil være høyest i september 2019 til mai 2020, når omtrent 300 ansatte kommer til å jobbe på prosjektet.

Det nye oppdraget inkluderer prosjektering, innkjøp og fabrikasjon. Kværner skal også stå for utlasting og sjøfesting av det ferdige understellet på en lekter før utseiling til feltet. Ingeniørarbeidene vil bli utført ved Kværners kontorer i Oslo og starter umiddelbart. Prosjektledelsen skal være basert ved Kværners anlegg for avanserte stålunderstell i Verdal. Her vil prefabrikasjon starte tidlig sommer 2019. Det ferdige understellet vil ha en totalvekt på i overkant av 12 300 tonn.

«Det at vi vinner enda en kontrakt i internasjonal konkurranse, bekrefter Kværners posisjon som en av industriens ledende leverandører av stålunderstell. Kværner leverte i 2017 og 2018 til sammen tre av de fire stålunderstellene som er med i første fase av feltutviklingen. Gjennom godt samarbeid med Equinor leverte vi alle disse tre plattformunderstellene til avtalt kvalitet, tid og budsjett. Jeg er glad for at kundene våre bekrefter at vi er en leverandør som tilbyr en attraktiv kombinasjon av teknisk ekspertise og kostnadseffektivitet», sier Karl-Petter Løken, konsernsjef i Kværner.

Dagens tildeling, sammen med tidligere kontrakter for bygging og leveranse til Valhall Flanke Vest og moduler til produksjonsskipet Johan Castberg, forsterker mulighetene for strategisk utvikling av ekspertisen ved anlegget i Verdal de kommende årene. Ordrereserven gir grunnlag for en god aktivitet for anlegget frem til våren 2021.

«Vi er veldig glade i dag! Med leveransen av understellet til fase 2 av Johan Sverdrup sammen med resten av ordreboken har vi et godt fundament for kontinuerlig forbedring og langsiktig planlegging rundt videre utvikling av Kværner i Verdal. Vi har lang erfaring med å gi kundene komplette og sømløse leveranser. De siste årene har vi også økt industrialiseringen for hvordan vi gjennomfører prosjekter. Dette kombinert med langsiktige relasjoner i leverandørmarkedet gjør oss i stand til å tilby fleksibilitet for våre kunder», sier Sturla Magnus, Kværners konserndirektør med ansvar for anlegget i Verdal.

Kværner har levert både understell og dekk til mange av verdens mest krevende offshore prosjekter og har vært en hovedleverandør til majoriteten av Norges olje- og gassplattformer. Det nye stålunderstellet vil bli nummer 46 i en serie av stålunderstell fra Kværner i løpet av de siste 45 årene.

Det holdes en pressekonferanse klokken 10:30 ved Kværners anlegg i Verdal
Hamnevegen 7, Verdal.
Til stede vil det være ledelse fra Equinor og Kværner som også vil signere den nye kontrakten.
Etter signeringen vil partene være tilgjengelige for spørsmål fra media.
Oppmøte for presse er kl. 10:15 i Kværners portvakt for registrering.

Investor Relations:
Torbjørn Andersen, VP Investor Relations & Communications, Kværner, Mob: +47 928 85 542

Tove Strand Trana, Head of Communications Mid Norway, Kværner, Mob: +47 464 01 103

I 2017 hadde Kværners Field Development segment en samlet omsetning på 7,6 milliarder kroner. Selskapet hadde en ordrebok per 30. september 2018 på 10,6 milliarder kroner. Kværner er notert på Oslo Børs med tickerkoden "KVAER". For mer informasjon, se www.kvaerner.com.

For å abonnere eller avslutte abonnementet på våre pressemeldinger, vennligst gå til denne nettsiden: http://www.kvaerner.com/subscribe

Fakta om stålunderstellet til prosessplattformen (P2):
Kontrakt:               EPC
Høyde:                  140 meter