Kværner ASA: Kværner vinner sitt tredje stålunderstell for Sverdrup

8. oktober 2015 - Kværner signerer i dag kontrakten for levering av stålunderstellet til prosessplattformen på Johan Sverdrup-feltet. Med denne tildeling skal Kværner levere de tre største av de fire stålunderstellene til Johan Sverdrup, i tillegg til et av plattformdekkene. Verdien på dagens kontrakt er om lag 1 milliard kroner.

Den nye leveransen vil inkludere ingeniørtjenester, innkjøp og fabrikasjon. Ingeniørarbeidene vil bli utført ved Kværners kontorer i Oslo og starter umiddelbart. Prosjektledelsen skal være basert ved Kværners anlegg for avanserte stålunderstell i Verdal. Her vil også prefabrikasjon og sammenstilling starte fra sommeren 2016.

Understellet til prosessplattformen skal leveres sommeren 2018. Aktiviteten vil være høyest sommeren 2017 når omtrent 180 ansatte kommer til å jobbe på prosjektet.

- Kontrakten er vunnet i internasjonal konkurranse, og bekrefter Kværners posisjon som en av industriens ledende leverandører av stålunderstell. De forbedringene vi har gjennomført de siste årene gjør at vi kan tilby nye stålunderstell til samme pris som for 15 år siden. Samtididig er vi bevisste på at vi må holde fokus på sikker gjennomføring, forutsigbar timeplan og avtalt kvalitet. Resultatet av dette er at vi har en sterk konkurransekraft og samtidig fornuftige marginer. Jeg er glad for at kundene våre bekrefter at vi er en leverandør som tilbyr en attraktiv kombinasjon av teknologisk ekspertise og kostnadseffektivitet, sier Jan Arve Haugan, konsernsjef i Kværner.

Dagens tildeling sammen med de to tidligere inngåtte kontraktene på leveranse av stålunderstell til Johan Sverdrup forsterker mulighetene for strategisk utvikling av ekspertisen ved anlegget i Verdal de kommende årene, og gir en god aktivitet frem til sommeren 2018.

- Vi er veldig glad i dag! Med kontrakter på leveranse av de tre største stålunderstellene til Johan Sverdrup i ordreboka har Kværner et godt og forutsigbart fundament som basis for kontinuerlig forbedring og langsiktig planlegging rundt videre utvikling av Kværner i Verdal. Basert på lang erfaring med og spesiell oppmerksomhet på EPC prosjektgjennomføring tilbyr vi sømløse integrerte løsninger for våre kunder. Dette kombinert med langsiktige relasjoner i leverandørmarkedet gjør oss i stand til å tilby fleksibilitet for våre kunder, sier konserndirektør Sverre Myklebust.

Kværner har levert mange av verdens mest krevende offshore prosjekter inkludert majoriteten av Norges offshore olje- og gassplattformer. Det nye stålunderstellet vil bli nummer 46 i en serie av stålunderstell fra Kværner i løpet av de siste 45 årene.

Kontraktspart er Kværners heleide datterselskap, Kværner Verdal AS.

Fakta om stålunderstellet til prosessplattformen:
Kontrakt:               EPC
Høyde:                  141,5 meter
Load-out vekt:       17 700 tonn
Topp elevasjon:     28 m x 80 m
Bunn elevasjon:     60 m x 80 m
Peler:                    20

Det vil holdes en pressekonferanse klokken 09:00 - 09:40 ved Kværner ASAs hovedkontor Fornebuporten, Oksenøyveien 10 på Fornebu utenfor Oslo.

Til stede vil være:

Olje- og energiminister Tord Lien

Ledelse fra Statoil og Kværner som også vil signere den nye kontrakten

Etter signeringen vil partene og statsråden være tilgjengelige for spørsmål fra media.

Oppmøte for presse kl. 08:45 i Kværners resepsjon: Deltakere bes om å registrere seg på systemet i resepsjonen som besøkende til Annette Hatlo Nedrelid / Kværner.

Investor Relations: Ingrid Aarsnes, SVP Investor Relations & Communications, Kværner, Tel:+47  67 59 50 46, Mob: +47 950 8 364

Media: Torbjørn Andersen, VP Communications, Kværner, Mob: +47 928 85 542
Media: Tove Strand Trana, Communication Manager, Kværner, Jackets, Mob: +47 464 01 103

Kværner er en ledende, spesialisert leverandør av ingeniørtjenester, anskaffelser og fabrikasjonstjenester (EPC) til offshore olje- og gassplattformer og landbaserte anlegg. Kværner ASA består av både datterselskaper og tilknyttede selskaper ("Kværner gruppen") og er en internasjonal leverandør og foretrukket partner for olje- og gass operatører, samt andre ingeniør- og fabrikasjonsselskaper. Kværner og selskapets rundt 2 900 HMS-fokuserte og erfarne medarbeidere er anerkjent for å planlegge og gjennomføre noen av verdens mest krevende prosjekter.

I 2014 hadde Kværner gruppen en samlet omsetning på nær 14 milliarder kroner. Selskapet hadde en ordrebok per 30. juni 2015 på 17,7 milliarder kroner. Kværner er børsnotert på Oslo Børs med tickerkoden "KVAER". For mer informasjon se www.kvaerner.com