Kværner ASA :Ny leveranse av plattformunderstell til Johan Sverdrup

28. juli 2018 - Nå leverer Kværner nok et stålunderstell til vår tids største industriprosjekt, Johan Sverdrup feltet. Dette er det tredje understellet av de tre som Kværner leverer til Fase 1 av prosjektet. Samtlige av plattformunderstellene er levert til avtalt tid. Underveis i prosjektet har Kværner også forbedret prosessen med slike oppdrag, slik at nye understell nå kan leveres til en kostnad som er enda lavere enn i 2005.

Kværner ble gjennom rammeavtalen inngått i 2014 og internasjonal konkurranse tildelt de tre største og mest komplekse av fire stålunderstell til feltets første fase. Først i løypen av leveranser var understellet til stigerørsplattformen sommeren 2017. Dette var det hittil største og mest komplekse stålunderstellet levert fra Kværner, og den første synlige installasjonen på det nye feltsenteret. I mars i år leverte vi stålunderstellet til boreplattformen, og i dag - nøyaktig på plan seiler stålunderstellet til prosessplattformen fra Verdal som avtalt.

- Dette er en viktig dag for oss. Nesten på dato fire år etter signering av en rammeavtale for levering av stålunderstell til Equinor-prosjekter leveres det foreløpig siste av stålunderstellene til Johan Sverdrup feltet. De tre stålunderstellene er levert gjennom et godt samarbeid med kunde og leverandører til avtalte tider og kvalitet. I vekt utgjør leveransene fra Verdal i størrelsesorden 90 prosent av den totale understells-vekten til første fase av utbyggingen av Johan Sverdrup-feltet, og med pælene er vi ikke langt unna 100 000 tonn stål levert fra Kværner, sier konserndirektør Sturla Magnus.

Intensjonsavtale for stålunderstellene til stigerørsplattformen og boreplattformen ble inngått 24. juni 2014. Umiddelbart startet prosjekteringen av understellet til stigerørsplattformen. Signering av endelig kontrakt fant sted i 20. januar 2015, etter at Kværners forretningsområde for stålunderstell gjennom et seks måneders pilotprosjekt bekreftet effekten av kostnadsreduksjoner og forbedring av konkurransekraft.

Kværners omfattende virksomhet innen olje og gassutbygginger inkluderer en ledende posisjon i markedet for store stålunderstell til Nordsjø-regionen. Konsernet har med leveransene til Johan Sverdrup levert 45 stålunderstell til olje og gass offshore plattformer i tillegg til over 50 stålunderstell til offshore vind.

Kværner er en ledende, spesialisert leverandør av ingeniørtjenester, anskaffelser og fabrikasjonstjenester (EPC) til offshore olje- og gassplattformer og landbaserte anlegg. Kværner ASA består av både datterselskaper og tilknyttede selskaper ("Kværner gruppen") og er en internasjonal leverandør og foretrukket partner for olje- og gass operatører, samt andre ingeniør- og fabrikasjonsselskaper. Kværner og selskapets rundt 2 600 HMS-fokuserte og erfarne medarbeidere er anerkjent for å planlegge og gjennomføre noen av verdens mest krevende prosjekter.

I 2017 hadde Kværners Field Development segment en samlet omsetning på 7,6 milliarder kroner. Selskapet hadde en ordrebok per 30. juni 2018 på 11,2 milliarder kroner. Kværner er notert på Oslo Børs med tickerkoden "KVAER". For mer informasjon, se www.kvaerner.com.